1. března 2007
Asociace evropských leteckých dopravců v polovině února zveřejnila dopravní výkony členských dopravců za loňský rok. Evropská letecká doprava podle ní loni vykázala povzbudivé výsledky: rostly výkony osobní i nákladní dopravy a dařilo se zlepšovat i vytížení letadel. Všech 31 pravidelných evropských dopravců, kteří jsou členy AEA, loni se svými 2400 letadly do 620 destinací ve 160 zemích světa dopravilo 343,6 milionu cestujících, o 14,8 milionu více než v roce 2005. Jejich výkony se zvýšily o 5,2 procenta na 736,944 miliardy osobokilometrů, oznámila AEA. Nosným leteckým trhem byla i loni pro členské dopravce Evropa (31 % oskm), ale také Severní Atlantik (26 %) a Dálný východ (20 %). Překvapením bylo, že největší meziroční nárůst vykázala přeprava do Jižní Ameriky (12,8 %). Ostatní evropští regionální, nízkonákladoví a charteroví dopravci (nečlenové AEA) loni zajistili zhruba 25 procent objemu přepravy cestujících členských leteckých společností AEA a 20 procent jejich výkonů vyjádřených v osobokilometrech. ČSA za průměrem asociace Výsledky Českých aerolinií loni zůstaly pod průměrem asociace. I když byl růst českého hrubého domácího produktu se šesti procenty vyšší než v sousedních zemích, jejich dopravci loni vykázali příznivější vývoj přepravních výsledků. Například Austrian Airlines zvýšily počet cestujících o 9,5 % (a výkony v oskm o 5,7 %), LOT o 4,2 % (8,0 %) a Malév o 8,2 % (7,7 %). Úspěšní tak byli loni spíše evropští síťoví dopravci, kteří disponují i dálkovou sítí. To navozuje závěr, že bude nutné pečlivě zvážit další taktiku a strategii rozvoje českého národního dopravce, protože rentabilita a rozvoj dálkových linek ČSA s A310 je problematická. Poslední úvahy vedení ČSA o obnovení parku zánovními letadly s větším doletem by mohly pomoci úspěšně obnovit někdejší páteřní síť Dálný východ – Severní a Střední Amerika. Pokud ČSA nemají sklouznout do kategorie regionálních dopravců, investice do parku letadel – ať ze soukromého nebo veřejného sektoru – bude nezbytná. Dlouhodobé prioritní zájmy ministerstva průmyslu a obchodu i ministerstva zahraničních věcí naznačují, že po dálkové dopravě do/z ČR bude přetrvávat poptávka. Než ji přenechat zahraničním dopravcům bude určitě vhodnější využít know-how ČSA a potenciál jejich zaměstnanců.
Vladimír Junek