18. prosince 2009
Letecká společnost Air France – KLM skončila v prvním pololetí obchodního roku 2009 – 2010 v hluboké ztrátě. Nejvíce se o ni přičinil úsek nákladní dopravy. Podle generálního ředitele Pierra-Henri Gourgeona proto čeká právě cargo zásadní reorganizace. Na tiskové konferenci v listopadu v Paříži nicméně uvedl, že se „tempo propadu“ zpomaluje a „objevují se první důvody k mírnému optimismu“.
V šesti měsících od počátku dubna do konce září utrpěla AF-KLM čistou ztrátu 573 milionů € (ve stejném období loňského obchodního roku vytvořila zisk 176 milionů €). Její obrat se meziročně snížil o 19,9 procenta na 10,775 miliardy €. Po „naprosto děsivém“ prvním čtvrtletí přineslo druhé čtvrtletí ztrátu „pouze“ 147 milionů €. Společnost nejvíce srazil do kolen hedging pohonných hmot (-173 milionů €), když překvapivě výrazně klesla cena leteckých pohonných hmot. Bez vysoce rizikového hedgingu by provozní výsledek za druhé čtvrtletí skončil v mírném zisku. Bez hedgingu by koncern na jaře příštího roku dokonce mohl oznámit místo červených čísel zisk, řekl Pierre-Henri Gourgeon.
Nákladní úsek se vyrovnané nebo dokonce mírně pozitivní bilance dočká zřejmě až v obchodním roce 2011 – 2012. Jen za prvních šest měsíců letošního obchodního roku cargo zaznamenalo ztrátu 344 milionů € (loni zisk 26 milionů €). Obrat AF-KLM Cargo se snížil na 1,115 miliardy €, pouhých 59 procent obratu ve stejném období obchodního roku 2008 – 2009. Mezi nejvážnějšími důvody špatných výsledků Pierre-Henri Gourgeon jmenoval nástup silné konkurence ze strany námořní dopravy a návrat části produkčních kapacit z Dálného východu zpět do tradičních průmyslově vyspělých zemí.
Přepravní výkony dopravce vyjád-řené v tunokilometrech se v prvním pololetí snížily o 19,3 procenta. Vytížení kapacit se zhoršilo pouze o 1,6 procenta, protože se cargo divizi konečně podařilo omezit nabídku přepravních kapacit o 17,3 procenta.
Rozsáhlá reorganizace carga
V současné době již management plánuje „rozsáhlou reorganizaci“ nákladní divize. Air France – KLM se bude intenzivně věnovat osobní dopravě a v nákladní oblasti bude využívat především kapacity nákladních prostor v osobních letadlech, zatímco čistě nákladní speciály bude mít na starosti dceřiná společnost Martinair (viz DN 41/09). Současně dopravce plánuje další redukci kapacit. Zatímco v obchodním roce 2008 – 2009 skupina používala 25 strojů, v zimní sezoně 2009 – 2010 bude mít v provozu jen čtrnáct letadel (pět u Air France, dvě u KLM a sedm u Martinairu).
Využití společných nákladních kapacit hodlá vedení koncernu dále optimalizovat. Hlavní úlohu mají plnit centrální uzly na pařížském letišti Charlese de Gaulla (Paris-Roissy CDG) a amsterdamském letišti Schiphol. V praxi to bude fungovat tak, že například zásilka z Francie určená pro Čínu může být v rámci sítě AF-KLM – Martinair přepravena nejprve do Amsterdamu, kde bude přeložena na stroj s vhodnější kapacitou.
n