18. května 2006
Flotilu Českých aerolinií během následujících dvou let posílí celkem dvanáct nových letadel typu Airbus A319 a A320. První dva stroje jsou již v Praze, další se rodí ve výrobních hangárech společnosti Airbus v těsné blízkosti mezinárodního letiště nedaleko jihofrancouzského města Toulouse. Při příletu na toulouské letiště se pasažérům naskýtá zvláštní pohled na novotou zářící letadla, která jsou obložena lešením a probíhají na nich dokončovací práce. Od loňského roku jsou mezi nimi i letouny s výsostnými znaky ČSA. Právě v Toulouse se totiž vyrábějí nové stroje, které český vlajkový dopravce potřebuje pro obnovu svého parku střednětraťových letadel. V Toulouse probíhá montáž skeletu letadla, motorů a dalších zařízení, na montáž interiérů pak letadla míří do německého Hamburku. Výroba na zakázku Protože letadlo není zrovna levná záležitost, vyrábí se zásadně na objednávku konkrétního dopravce. Již od prvních montážních prací je tedy známo, že právě tento letoun bude doma například v Praze. Výroba jednoho letadla pro ČSA trvá od rozjezdu výrobního procesu po odevzdání zákazníkovi přibližně devět měsíců. Podle zástupců managementu továrny by se však tato doba měla v příštích měsících zkrátit zhruba na půl roku. Airbus se totiž snaží všechny procesy maximálně urychlit. Nutí jej k tomu velmi tvrdá konkurence v podobě amerického Boeingu, který byl dlouho jasnou jedničkou na trhu, ale v poslední době musí čelit rozmachu evropského výrobce letadel. Airbusy místo boeingů Právě ČSA jsou případem letecké společnosti, u které evropská letadla nahradí stroje americké provenience – až dosud totiž páteř flotily ČSA tvořil model Boeing 737. A320 je určen pro 162 cestujících a dopravce ho bude využívat na pravidelných linkách v celé své síti, ovšem zejména na linkách do vzdálenějších míst. Díky svým parametrům budou stroje také přednostně směřovat na letiště ve vyšších nadmořských výškách. Kvůli vyššímu počtu sedadel ve srovnání s B737 bude A320 létat rovněž na linkách s vyšší poptávkou. Pro všechna letadla si ČSA zvolily uspořádání ve dvou třídách business a ekonomická. David vedle Goliáše Letadla typu A319 nebo A320 nejsou rozhodně jediným typem vzdušných plavidel vznikajících v Toulouse. Na druhou stranu je však právě tato řada ještě s typy A318 a A321 na celém světě nejprodávanější typovou rodinou letadel s jednou uličkou. „Sto šedesáti zákazníkům jich Airbus dodal už přes čtyři tisíce. Dobře slouží cestujícím na pěti kontinentech a umožnily aerolinkám výrazně snížit provozní náklady,“ řekl Gerrit Van Dijk z vedení Airbusu. Další výrazné skupiny letadel vyráběných na jihu Francie představují širokotrupá letadla typů A300 a A310 či široko-trupá letadla pro dlouhé tratě typu A330 a A340. Třešničkou na dortu je pak nový letoun pro dlouhé tratě A350, který nabízí zcela jiné dimenze cestování, než na které je běžný zákazník ČSA zvyklý. A úplně samostatnou kapitolu tvoří dvoupodlažní letadlo pro velmi dlouhé tratě A380, které svou kapacitou a dalšími parametry zaujalo pozici největšího letadla na světě. Vedle A319 vypadá jako Goliáš vedle Davida. A380 do Prahy zatím ne Velikost leteckého obra vynikne zejména při srovnání například právě s letadlem A320. Laik zvyklý na sledování letadel na pražském ruzyňském letišti si nutně musí položit otázku, jak vůbec může takový kolos vzlétnout. Může a už také létá, i když zatím pouze ve zkušebním provozu. V jeho rámci se také zkouší připravenost světových letišť odbavit tak velké letadlo. Hlavní evropské dopravní uzly, jako je Paříž, Londýn či Frankfurt, požadavky splňují, o přistávání obřího letadla v Praze se zatím neuvažuje. A to i proto, že A380 bude určeno na opravdu velmi vytížené dálkové destinace, mezi které Praha zatím nepatří. I přes vysokou cenu (přes 200 milionů USD podle úpravy) je o nová obří letadla velký zájem. Celkem šestnáct se jich vyrábí nebo jsou už hotova (dva testovací prototypy), dalších více než 160 objednávek firma Airbus registruje (většinu z nich od asijských dopravců). V současné době již Airbus připravuje i nákladní verzi modelu. Evakuace za 90 sekund Maximální kapacita letadla Airbus 380 je 853 pasažérů, většina dnešních objednávek však zní na menší kapacitu, kolem 550 míst. Při testu urychleného opuštění letadla v situaci, kdy je na jeho palubě přes 800 lidí, se podařilo dosáhnout jen těžko uvěřitelného času 90 sekund. Viceprezident pro Evropu a Latinskou Ameriku společnosti Airbus Chris Buckley věří, že projekt A380 bude úspěšný. „Až prodáme 250 těchto letadel, budeme už vydělávat,“ míní. Na pravidelných linkách si A380 odbude premiéru letos v prosinci u společnosti Singapore Airlines (SiA) letem na trase Londýn – Singapur – Sydney (viz DN 51–2/05). Ještě několik technických údajů: Airbus 380 měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 a výšku 24,1 metru. Uletí až patnáct tisíc kilometrů a spálí přitom zhruba o dvanáct procent méně paliva než jeho konkurenti – boeingy B747 a 777. Jen pro srovnání: výška letadla je srovnatelná s výškou zhruba osmipatrového panelového domu. Zástupci výrobce ovšem tvrdí, že jeho odbavení nebude představovat zase až takový problém, neboť dveře v hlavní a spodní palubě jsou ve stejné výšce, jako je tomu u současných velkých letadel. Snad jen kvůli větší váze letadla bude nutné používat silnější vlečný traktor. Tomáš Johánek