28. května 2009
Krize letecké dopravy v prvním čtvrtletí naplno dopadla i na českého národního leteckého dopravce. Jak minulý týden na tiskové konferenci v Praze uvedli členové vedení Českých aerolinií, v prvním čtvrtletí – nejhorším období za několik posledních let – podnik utrpěl ztrátu 1,318 miliardy Kč. Oproti výsledku prvního čtvrtletí loňského roku si tak pohoršil téměř o půl miliardy Kč, podle vedení ČSA by však ztráta byla ještě podstatně vyšší, nebýt opatření aktuálního Akčního programu 2009.
Za hlavní důvod propadu management ČSA označil „bezprecedentní“ pokles počtu cestujících o zhruba 12 procent. „Co se týče počtu pasažérů, vracíme se někam o čtyři roky zpět,“ uvedl prezident ČSA Radomír Lašák. V prvních třech měsících roku služeb ČSA využilo jen 945 tisíc cestujících. Podle údajů Sdružení evropských leteckých společností AEA je tak český dopravce zhruba na průměru evropské statistiky, v Praze jsou podle Radomíra Lašáka jeho výsledky dokonce „nadprůměrné“.
Vedle poklesu absolutního počtu pasažérů se ovšem na výnosech dopravce negativně projevil také výrazný pokles prodeje letenek ve vyš-ší, obchodní třídě. Meziročně jich bylo o téměř 20 procent méně, oznámil viceprezident ČSA pro marketing a vývoj produktu Petr Pištělák. Lidé se stahují z předku letadla dozadu, dodal. Spolu s obsazeností letadel se tak snížil i výnos na jednoho cestujícího, žádná přesná čísla v tomto směru nicméně vedení ČSA nezveřejnilo.
Na všeobecnou krizi v letectví dopravce podle Radomíra Lašáka zareagoval včas, například snížením platů nebo útlumem provozu na některých linkách. Aby mohl dosáhnout nově stanoveného hospodářského cíle pro letošní rok – omezení celoroční ztráty na 361 milionů Kč – přijal management tzv. Akční program, který má podniku podle jeho představ od nynějška do konce roku přinést výnosy kolem jedné miliardy Kč.
Součástí plánu jsou například opatření na zvýšení výnosů z pravidelné dopravy (očekávaný přínos 364 milionů Kč), snížení ovlivnitelných nákladů (598 milionů Kč), optimalizace letového řádu včetně snížení
nabízené kapacity ve srovnání s původním záměrem o 2,5 procenta a využití volné kapacity letadel (440 milionů Kč).
Radomír Lašák plán již nyní hodnotí jako účinný, pro jeho úspěch v celém roce však bude rozhodující, zda bude dramatický pokles poptávky pokračovat. Kalkulace ztráty ve výši jen přes 300 milionů Kč je založena na předpokladu celkového poklesu počtu cestujících v celém roce o šest procent. K tak optimistickému výhledu management podle Radomíra Lašáka opravňují jak dubnové údaje, kdy se pokles dostal pod tři procenta, tak skutečnost, že v posledním čtvrtletí se již bude srovnáva
s krizí postiženým čtvrtým čtvrtletím loňského roku.
Pokud se předpoklad vedení naplní, zvýší se kumulovaná ztráta společnosti na konci roku z loňských 916 milionů Kč na necelých 1,3 miliardy Kč a zůstane tak pod hranicí 50 procent základního kapitálu společnosti (2,7 miliardy Kč).
Zvládnutá krize?
Management ČSA je přesvědčen o tom, že krizi zvládá. Za úspěch považuje vedle akčního programu a uzavření dohody s většinou zaměstnanců především zajištění střednědobého provozního financování, které by mu mělo pomoci projít obtíž-ným obdobím. V minulých letech si podnik vypomohl prodejem majetku v hodnotě zhruba tří miliard Kč; letos nadto získal i úvěr 2,5 miliardy Kč od státní firmy Osinek. To je důležité právě letos, kdy vrcholí splátky nových letadel. ČSA musí jen na tento účel vyčlenit dvě miliardy Kč.
„Za předpokladu výrazného nezhoršení vnějších podmínek“ by se dopravce podle Radomíra Lašáka měl vrátit k zisku již v příštím roce. Předběžně jej plánuje ve výši 157 milionů Kč. (spa)