3. dubna 2008
Cestující přes nejrušnější evropské letiště – londýnské Heathrow – se dočkali nového supermoderního terminálu, který v polovině března slavnostně otevřela sama britská královna Alžběta. Zařízení za 4,3 miliardy GBP (zhruba 139 miliard Kč) je v provozu od minulého týdne a na nezájem médií si nemůže stěžovat – nikoli však kvůli svým rekordním parametrům, ale spíše kvůli rekordním „porodním bolestem“.
V pořadí pátý terminál letiště slouží výhradně pro mezinárodní lety národního britského dopravce British Airways, který si od jeho zprovoznění po pěti a půl letech výstavby sliboval výrazně kratší dobu odbavení cestujících, lepší odbavení jejich zavazadel a širokou nabídku doplňkových služeb.
Zatím je však realita jiná a během prvních dní provozu musely British Airways stovky letů zrušit. Problémy zavinily mimo jiné poruchy nejmodernějšího systému na odbavení zavazadel, přivykání personálu na provoz terminálu, prodlevy při bezpečnostních kontrolách pasažérů a rozbíhání systému parkování vozidel. British Airways problémy přinutily stáhnout i rozsáhlou reklamní kampaň, která měla přiblížit výhody a služby nového terminálu.
„Porodní bolesti“ provázející rozšíření komplexu se daly podle prohlášení British Airways očekávat, protože šlo o nejkomplikovanější a nejrozsáhlejší změnu v historii letiště. Rozsah zpoždění, počet ztracených zavazadel a zrušených letů nicméně překvapil i je.
Po eliminaci problémů
Po odstranění současných problémů by měl nejmodernější evropskou terminál současně odbavovat až padesát letadel. Do dvou let by se pak jeho kapacita měla zvýšit až na šedesát letadel. Za rok jím bude moci projít až 30 milionů cestujících, pro něž bude zejména v tranzitu největší výhodou výrazně kratší doba odbavení. Dostatečnou rezervu pro návazný let jim poskytne již šedesátiminutový odstup obou spojů, uvedla při březnové prezentaci Terminálu číslo 5 v Praze obchodní ředitelka British Airways pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Anna Ingham-Grantová.
Odbavování cestujících je v maximální míře samoobslužné, k dispozici je jim 96 samoobslužných kiosků a také 140 přepážek. Doba na odbavení jednoho cestujícího by neměla přesáhnout minutu a půl a celá cesta od příjezdu na letiště ke dveřím letadla by cestujícím neměl trvat déle než deset minut.
Méně ztracených zavazadel
I když by tomu asi řada cestujících z minulého týdne nevěřila, nový terminál by měl časem výrazně zlepšit právě odbavování zavazadel. British Airways v tomto směru, jak známo, tradičně patřily spíše k problémovějším společnostem s větším počtem ztracených zavazadel. Za hlavní důvod představitelé dopravce označovali právě přetížení kapacity letiště Londýn-Heathrow. Nový terminál by časem měl problémy výrazně omezit; jeho systém dokáže za hodinu odbavit 12 tisíc zavazadel.
S ostatními terminály heathrowského letiště propojí novou budovu rychlodráha, dopravu z města na letiště zajišťuje rychlovlak, který dojede za 20 minut do centra britské metropole. Cestujícím je k dispozici i několik tisíc nových parkovacích míst.
Několik fotbalových hřišť
Terminál 5 je v současnosti největší volně stojící budovou ve Velké Británii. Každé z jeho pěti pater má rozlohu deseti fotbalových hřišť. Na zasklení 43 metrů vysoké, 176 metrů široké a 400 metrů dlouhé konstrukce bylo použito 30 tisíc čtverečních metrů skla. Terminál nabízí řadu obchodů a restaurací, pro významné zákazníky v něm British Airways provozují také šest luxusních salonků o celkové ploše 15 tisíc čtverečních metrů.
Heathrow potřebuje další rozvoj
Letiště Londýn-Heathrow, které provozuje britská letištní společnost BAA, je podle počtu cestujících největším evropským letištěm. Ročně odbaví více než 67 milionů cestujících, jeho kapacita však byla dosud velmi přetížena. Významné ulehčení v tomto směru si BAA slibuje právě od nového terminálu British Airways. Kromě toho se však letiště potýká i s problémy s nedostatečnou kapacitou dvou současných přistávacích drah. Plán na vybudování třetí dráhy se však zatím setkává s nesouhlasem obyvatel žijících v okolí letiště i ekologických organizací.
(pat)