12. října 2006
Letecké společnosti ze zemí střední a východní Evropy investují podle poslední prognózy amerického výrobce letadel Boeing do nových dopravních letadel do roku 2025 přibližně 37 miliard USD. Celkovou poptávku po nových letadlech odhaduje na 510 kusů. Letadlový park v regionu se díky nim rozroste ze současných 260 na 610 letadel, uvedl na konci září v Praze Randolph Baseler, viceprezident pro marketing divize komerčních letadel Boeingu. Dále se přitom bude zvyšovat podíl širokotrupých letounů, a to zejména na úkor malých regionálních letadel. Zhruba 77 procent všech strojů budou podle prognózy nicméně i v roce 2025 tvořit letadla s jednou uličkou a s kapacitou mezi 100 a 200 cestujícími. V tomto segmentu si Boeing v regionu vybudoval silnou pozici; podle jeho údajů dnes stroje Boeing na tomto trhu tvoří 83 procent všech letadel s více než sto místy. Jako poslední zákazník z regionu si od něj v září dvě moderní letadla typu Boeing 737–900 ER objednala česká společnost Travel Service. Prognóza Boeingu zahrnuje ve-dle České republiky ještě Albánii, Bulharsko, Bosnu a Hercegovinu, Chorvatsko, Maďarsko, Makedonii, Polsko, Rumunsko, Srbsko, Černou Horu, Slovensko a Slovinsko. Letecká doprava bude dále předcházet růst HDP Pro nadcházejících dvacet let Boeing předpokládá při průměrném tempu růstu HDP o 3,1 procenta v celosvětovém měřítku nárůst výkonů osobní o 4,9 a nákladní letecké dopravy o 6,1 procenta. Pokud se tento odhad naplní, budou muset výrobci leteckým dopravcům do roku 2025 dodat více než 27 tisíc letadel, z toho 24 procent pro Evropu, 29 procent pro Asii a Tichomoří a 35 procent pro Severní Ameriku, uvedl dále Randolph Baseler. Investice do nákupu 27 210 letadel dosáhnou výše 2,6 bilionu USD. V roce 2025 by díky nim mělo být na celém světě v provozu bezmála 36 tisíc letadel, více než dvojnásobek současného stavu. V Evropě Boeing odhaduje průměrný roční růst osobní dopravy zhruba na 4,5 procenta. Randolph Baseler v této souvislosti poukázal na změny, kterými letecká doprava v Evropě prochází v důsledku liberalizace a zostřující se konkurence mezi jednotlivými dopravci. Díky tomu trvale roste počet cestujících, frekvencí letů i přímých spojení a tento trend bude dále pokračovat. Na základě hodnocení tohoto vývoje Boeing předpokládá, že se v příštích letech bude průměrná velikost letadel spíše snižovat. Naopak jeho evropský konkurent Airbus se podle Randolpha Baselera připravuje spíše na nárůst průměrné velikosti letadel. Dreamliner zatím podle plánu Významné posílení své pozice si Boeing slibuje od nové rodiny letadel Boeing 787 (Dreamliner). Letadla vyrobená novou technologií budou mít až o dvacet procent nižší spotřebu než současné stroje. Díky trupu z kompozitních materiálů se budou moci cestující podle Randolpha Baselera těšit zase z neobvyklého komfortu například v podobě větších okének či vlhčího vzduchu v kabině. „Od 34 zákazníků jsme za posledního 1,5 roku zaevidovali objednávky na 436 letadel 787, což je nejrychlejší prodejní start nového modelu v historii,“ uvedl Randolph Baseler. První zkušební let podle něj Boeing plánuje na třetí čtvrtletí příštího roku, první dodávku pak na rok 2008. „Někteří subdodavatelé mají skluz, ale celý program nikoli,“ dodal v této souvislosti. Americký výrobce současně vyvíjí také inovovaný model jumba B 747. Program vývoje modelu s označením B 747–8 začal na bázi nákladního letadla. První nový freighter 747 s osvědčenou technologií řady 777 by měl v roce 2009 převzít lucemburský nákladní dopravce Cargolux. Pro osobní verzi určenou na dlouhé mezikontinentální lety zatím Boeing zákazníka nemá.
(spa)
(