12. února 2003
Letecká společnost British Airways zvýší od začátku letní sezóny – od 28. března – frekvenci letů mezi Prahou a Londýnem ze tří na čtyři denně. Nová polední linka, která bude v provozu každý den kromě soboty, spojí Prahu vůbec poprvé s letištěm Gatwick.
Gatwick je podle údajů British Airways druhé největší letiště ve Velké Británii a šesté nejvytíženější mezinárodní letiště na světě. Podle ředitelky zastoupení britského leteckého dopravce pro ČR a Slovensko Michaely Drahoňovské cestující ocení při letu na Gatwick zejména snadnou dostupnost do centra metropole – díky vlaku Gatwick Express mohou být u nádraží Victoria Station v samém středu Londýna za necelých třicet minut. Ceny letenek Michaela Drahoňovská zatím neoznámila, přinejmenším v zaváděcí době však podle ní budou „velice konkurenceschopné“. Na největší londýnské letiště Heathrow nabízí British Airways lety v mimořádně konkurenční relaci mezi ČR a Velkou Británií za 3990 Kč.
Michaela Drahoňovská při prezentaci v pražské pasáži Černá růže minulý týden dále představila nové zvýhodněné ceny letenek, které British Airways nabízejí na vybrané destinace v třídě Club World – business třídě pro zámořské lety. Například zpáteční letenka z Prahy do New Yorku se do konce března prodává za 53 910 Kč.
Do inovací ve všech třídách britský dopravce v roce 2000 investoval na 600 miliónů GBP. V třídě Club World British Airways jako první společnost v rámci změn nainstalovaly sedadlo, které lze rozložit do zcela vodorovné polohy. „Jsme vše, jen ne konzervativní,“ poznamenala v této souvislosti Michaela Drahoňovská. Vodorovná lůžka v business třídě po vzoru britského dopravce loni zavedly i další světové společnosti.
Společnost British Airways v posledních dvou letech pod vedením jejího generálního ředitele Roda
Eddingtona, který byl loni vyhlášen za nejlepšího manažera oboru, podnikla nejradikálnější změny ze všech evropských leteckých dopravců. V jejich rámci zrušila více než dvanáct tisíc pracovních míst, aby snížila vysoké náklady a mohla konkurovat nízkorozpočtovým dopravcům. Loni příjmy dopravce negativně poznamenala válka v Iráku, epidemie SARS v Asii, slabá světová ekonomika a také spory s odbory, které vyústily až v divokou stávku na letišti Heathrow. Agresivní úsporná opatření však současně pomohla omezit náklady – do konce současného fiskálního roku (do konce března) se náklady podle Roda Eddingtona meziročně sníží o 701 miliónů GBP.
V lednu Rod Eddington oznámil, že podle úsporného programu „Future Size and Shape“ společnost do roku 2006 sníží mzdové náklady o dalších 300 miliónů GBP ročně.
Loni British Airways flotilou asi 300 letadel přepravily celkem 40 miliónů cestujících, z toho asi 30 miliónů na mezinárodních letech. Jejich síť tvoří 223 destinací v 94 zemích. Celá aliance oneworld, k jejímž zakládajícím členům British Airways patří, obsluhuje 561 destinací ve 132 zemích.
Luboš Spálovský