23. listopadu 2006
České aerolinie ke konci října snížily pololetní ztrátu o více než 400 milionů na 324 milionů Kč. Výsledek je o padesát milionů horší než ve stejném období loňského roku, ale nad úrovní schváleného plánu společnosti na letošní rok. „Podařilo se nám otočit trend zvyšování nákladů před výnosy,“ uvedl minulý týden na tiskové konferenci v Praze prezident ČSA Radomír Lašák. Celkové provozní náklady ČSA se v prvních třech čtvrtletích meziročně zvýšily o šest procent. Na jejich nárůstu se nejvíce podepsalo zvyšování cen pohonných hmot (o 17 procent), mzdy a náklady na leasing letadel. Všechny ostatní náklady klesly o 1,4 procenta (217 milionů Kč), mimo jiné díky novým výběrovým řízením na dodavatele, redukci počtu dodavatelů, zjednodušení nákupních procesů a snížení administrativy. „V položkách, které může management ovlivnit, náklady klesají, a to při současném zvyšování výnosů,“ řekl Radomír Lašák. Závažným problémem ČSA zůstává růst mzdových nákladů, i když by se počet zaměstnanců podniku měl do konce roku snížit ze současných 5300 na pět tisíc. „Závazky z kolektivních smluv zvyšují platy zaměstnanců v ČSA průměrně o osm procent ročně,“ řekl Radomír Lašák. Možnost jejich revize podle něj odbory na jednání s vedením ČSA minulý týden odmítly. Bilanci dopravce značně zatěžuje také financování splátek nových letadel. Zatímco ještě v roce 2003 provozoval 33 letadel, nyní jich má padesát. Jeho sedačková kapacita se v uplynulém období zvýšila dokonce o šedesát procent, což je ve světě ojedinělý nárůst. „Aby (…) ČSA dosáhly stejného výsledku jako v roce 2005, musíme letos vydělat navíc 400 milionů Kč na platy. K tomu přidejme 200 milionů Kč na splátky nových letadel. Abychom na konci roku mohli vykázat stejný hospodářský výsledek jako v roce 2005, musíme být letos o 600 milionů Kč lepší než vloni,“ uvedl Radomír Lašák. Výnosy vyšší o 5,6 procenta Pozitivně se na snížení ztráty projevil naopak nárůst počtu přepravených cestujících a vyšší vytížení letadel ČSA. Za prvních devět měsíců využilo jejich služby celkem 4,2 milionu cestujících, o pět procent více než loni. S pravidelnými linkami cestovalo 3,6 milionu pasažérů, chartery využilo 685 tisíc. Celkové výnosy společnosti se tak v prvních třech čtvrtletích zvýšily o 5,6 procenta. Průměrná cena letenky přitom kvůli zostřující se konkurenci i v důsledku kurzových vlivů klesla až téměř k hranici tří tisíc Kč. „Přesto zavíráme nůžky!“ zdůraznil Radomír Lašák. Za nejnaléhavější úkol na straně výnosů Radomír Lašák označil zlepšování prodejních schopností ČSA. K zefektivnění prodeje by měla přispět například plánovaná zásadní reorganizace zahraničních zastoupení (zahraniční zákazníci se na výnosech ČSA podílejí zhruba 80 procenty). „Na to však potřebujeme čas,“ poznamenal Radomír Lašák. Překlenutí obtížné finanční situace si vedení ČSA slibuje od prodeje handlingových činností v cargo terminálu ČSA a také cateringových služeb; platby za prodej obou úseků očekává již v polovině příštího roku. Podle mezinárodních standardů je ztráta nižší Plán hospodářských výsledků na celý rok nadále předpokládá celkovou ztrátu ve výši téměř půl miliardy Kč. Obrat v hospodaření by podle Radomíra Lašáka měl nastat příští rok, přičemž vydělávat by ČSA znovu měly začít po restrukturalizaci v roce 2008. Insolvence ani předlužení ovšem ČSA bezprostředně nehrozí, zdůraznil viceprezident ČSA pro ekonomiku Luboš Černý. I když podle českých účetních standardů společnost vykázala k 30. září ztrátu 324 milionů Kč, podle mezinárodních účetních standardů její ztráta činí jen 25 milionů Kč. Podle mezinárodních standardů, které se odlišují zejména metodikou účtování finančního leasingu letadel, zveřejňuje výsledky většina leteckých dopravců. Dva scénáře dalšího vývoje do konce roku O další budoucnosti podniku by měla rozhodnout jeho obměněná dozorčí rada. Radomír Lašák na jejím zasedání před Vánocemi předloží dva základní scénáře dalšího rozvoje vycházející z aktualizovaných údajů. První verze business plánu podle něj počítá se státní pomocí, druhá s hlubší restrukturalizací podniku. Ve hře je například půjčka na nákup již dodaných letadel, která by ČSA prodaly a poté si je pouze najaly. Změny v dozorčí radě by měla schválit listopadová mimořádná valná hromada společnosti. Prosazuje je ministr financí Vlastimil Tlustý, který se podle informací denního tisku vyjadřuje na adresu současného vedení ČSA kriticky a k variantě státní pomoci se staví velmi zdrženlivě. Na posouzení situace v ČSA údajně hodlá najmout konzultační firmu.
Luboš Spálovský