11. ledna 2007
Dozorčí rada Českých aerolinií na sklonku loňského roku schválila obchodní plán společnosti na letošní rok. Podle schváleného dokumentu by se měl dopravce letos po dvou ztrátových letech opět vrátit od oblasti černých čísel. Místo loňské ztráty očekávané ve výši 493 milionů Kč business plán stanovuje jako cíl zisk 42 milionů Kč. Plán počítá se zachováním společnosti v současné velikosti, tedy s padesáti letadly a zhruba pěti tisíci zaměstnanců, a dokončením prodeje cargo terminálu společnosti na ruzyňském letišti a cateringových aktivit ČSA. Vyšší výnosy… Na rozdíl od loňského roku se letos management ČSA podle dokumentu v první řadě zaměří na zvyšování výnosů. Zavede do prodeje standardní manažerské nástroje, jako je motivace prodejců, ale také incentivní systém pro prodejní agentury. Plán očekává zvýšení počtu přepravených cestujících o 5,6 procenta na více než 5,7 milionu cestujících. K návratu do zisku by měl ČSA pomoci především nárůst výnosů z pravidelné dopravy. Vedení podniku očekává, že díky změnám na úseku prodeje by se měly zvýšit o 1,4 miliardy Kč. Zhruba 600 milionů Kč by mělo přinést zvýšení přepravní kapacity při obnově flotily a očekávané vyšší vytížení letů. Další nárůst výnosů o zhruba 800 milionů Kč vedení ČSA očekává od „zlepšení prodejních schopností společnosti ve všech oblastech“. …a nižší náklady na externí služby Současně je ovšem management ČSA odhodlán nadále prosazovat účinný program snižování nákladů. Loni se mu centralizací nákupu a vyhlášením nových tendrů na dodavatelské služby podařilo ušetřit 200 milionů Kč. Podnik identifikoval rovněž další oblasti, v nichž by bylo možné uspořit dalších až 600 milionů Kč. Mzdy porostou podle kolektivních smluv Na plánované výši zisku se projevuje to, že se managementu nepodařilo s odbory dojednat omezení letošního nárůstu platů daného uzavřenými kolektivními smlouvami. Personální náklady podniku tak letos vzrostou o 300 milionů Kč, zatímco omezení počtu zaměstnanců a zeštíhlení organizační struktury přinese úspory jen kolem 100 milionů Kč. Současně vedení podniku upozornilo, že negativní dopad na náklady ČSA bude mít s největší pravděpodobností i nové znění zákoníku práce, které by mohlo přinést dodatečné náklady ve výši 180 milionů Kč. V neposlední řadě nákladovou stránku významně – celkem 300 miliony Kč – zatíží také pořízení dalších nových letounů Airbus 320/319. Odprodej letadel a dvou úseků Jako cestu k vyrovnání těchto nákladů a získání potřebné hotovosti business plán ČSA určuje odprodej majetku dopravce. V prvních týdnech roku by se měl uskutečnit odprodej a zpětný leasing pěti letadel Boeing 737–500. Značné posílení cash flow, ale také významné zlepšení hospodářského výsledku management očekává od prodeje cargo terminálu a cateringu. Dozorčí rada v této souvislosti vyslovila předběžný souhlas s vyčleněním obou úseků do samostatných společností – Air Cargo Terminal, a. s., a Czech Catering, a. s. Definitivně by záměr měla v průběhu ledna posvětit na mimořádném zasedání valná hromada podniku.
(spa)