25. května 2010
Záchrana ztrátových Českých aerolinií si vyžádá výrazné zmenšení společnosti. Ministr financí Eduard Janota minulý týden oznámil, že ozdravný plán počítá mimo jiné se snížením počtu letadel o třetinu a počtu zaměstnanců až o desetinu. Dopravce také zřejmě odprodá některé činnosti. Tříletý plán schválila minulý týden vláda.
Prezident společnosti Miroslav Dvořák považuje plán za výrazně odlišný od všech předchozích. Dopravce podle něj vybere nejziskovější linky a těm přizpůsobí velikost flotily. V minulosti se naopak letový řád tvořil na míru flotile bez ohledu na výnosy, řekl. „Hlavním bodem restrukturalizační strategie je nová koncepce dopravní sítě,“ uvedl Miroslav Dvořák.
Ekonom Petr Kováč ze společnosti Patria považuje nastoupený směr za správný. „Z čistého šetření nákladů se orientují na skutečně efektivní řízení společnosti,“ řekl na adresu managementu. Zmenšování společnosti považuje za vedlejší produkt efektivního fungování. „Letadla budou létat obsazenější, možná do menšího počtu destinací,“ uvedl Petr Kováč.
Podle Eduarda Janoty patří mezi základní kameny plánu také další vyčleňování některých činností do dceřiných společností, které buď prokážou na trhu konkurence-schopnost, nebo se jich ČSA zbaví. Ministr jmenoval například charterové lety, údržbu letadel nebo výcvik. ČSA se mají soustředit na svůj hlavní předmět podnikání, kterým je provozování sítě pravidelných linek.
Ztráta je větší, než se čekalo
ČSA se loni podle Eduarda Janoty dostaly do rekordní ztráty 3,7 miliardy Kč, vedení dopravce přitom ještě na podzim hovořilo o rozmezí 3,3 miliardy až 3,5 miliardy. Dopravce za poslední léta prodal majetek za zhruba šest miliard Kč a hlavně díky tomu hospodařil v roce 2008 s půlmiliardovým hrubým ziskem. Miroslav Dvořák slibuje zisk na rok 2012 za podmínky, že „nenastane nepředvídatelná událost“.
České aerolinie nyní zaměstnávají zhruba 3300 zaměstnanců, další stovky pracují pro dceřinou společnost pro odbavení letadel. Letecká společnost provozuje zhruba pět desítek strojů. V souvislosti se zmenšením flotily bude muset omezit letový řád o 30 procent.
„Ubudou nejméně rentabilní spoje, zvýší se ale výnosy na takzvaný osobokilometr a celková efektivita,“ řekl Miroslav Dvořák. Úspory „z personálních změn“ podle něj dosáhnou řadově desítek milionů Kč.
Společnost bude využívat jediný typ proudových letadel. Zbaví se všech strojů značky Boeing a bude provozovat výhradně airbusy a vrtulová ATR. S tím souvisí i akvizice osmi nových letadel Airbus objednaných v minulých letech.
Vláda řešila další problémy s ČSA
Vláda rovněž řešila loňský úvěr pro ČSA od státní společnosti Osinek ve výši 2,5 miliardy Kč. Ministr zopakoval záměr vlády úvěr kapitalizovat, tedy vyměnit jej za navýšení majetkového podílu státu. Úvěr nyní zkoumá Evropská komise pro podezření, že by mohlo jít o nedovolenou státní podporu.
„Ten plán bude východiskem odpovědi Evropské komisi,“ uvedl Eduard Janota. Ministr dodal, že úvěr je veřejnou podporou, uvedená úsporná opatření však mají Evropskou komisi přesvědčit, že přípustnou.
(čtk)