18. května 2006
V prvních třech měsících letošního roku České aerolinie na vlastních letech přepravily 5421 tun zboží a pošty, o šest procent více než ve stejném období roku loňského. Po loňském poklesu se tak vrátily na úroveň výkonů roku 2004. Současně jejich divize ČSA Cargo zaznamenala i zvýšení tržeb. Vysokou konkurenceschopnost si letecká nákladní doprava ČSA udržovala na linkách do asijských destinací, zejména do Dubaje. Vysoce vytíženy byly také spoje do všech hůře dostupných destinací na východě Evropy, Ruska, Ukrajiny a středoasijských republik. „Potvrzuje se, že úloha mostu na východ, kterou ČSA plní v rámci aliance Skyteam, je i v případě ČSA Cargo správná. Tato orientace je pro nás plus, vytížení na linkách na východ je podstatně vyšší,“ uvedl ředitel ČSA Cargo Vladimír Perný. Možnou změnu trendu Vladimír Perný avizoval již v prvních měsících roku. Na loňském poklesu se podle něj pravděpodobně podepsala zejména tvrdá konkurence ze strany silniční dopravy. Dramatické zdražení pohonných hmot dopadlo na leteckou dopravu rychleji a výrazněji než na kamiony, které už od data vstupu České republiky do Evropské unie profitují také z volného průchodu přes hranice. Struktura přepravovaných komodit se ani letos významně nemění. Zhruba stejným dílem se na ní podílejí high-tech výrobky a zboží podléhající rychlé zkáze. Vysoce nadprůměrný je u ČSA Cargo podle Vladimíra Perného podíl tzv. speciálního zboží, jako například farmak a živých zvířat, jehož přeprava a handling vyžadují vysokou kvalifikaci a dodržování přísných bezpečnostních opatření. Jedním z limitujících faktorů růstu nákladní dopravy ČSA zůstává kapacita letadel. ČSA neprovozují čistě nákladní letadla, náklad a poštu dopravují pouze v podobě dokládky do volného zavazadlového prostoru osobních letadel. Jejich kapacita je však omezená, mnohdy ji zaplní zavazadla cestujících a náklad musí počkat. Například letadla pro krátké vzdálenosti ATR jsou schopna pojmout jen asi 500 kilogramů, střednětraťové stroje Boeing 737 asi tunu a dálkové Airbusy 310 zhruba šest až deset tun nákladu. Někteří dopravci zavedli kvůli lepší vytíženosti nákladového prostoru letadel vyšší poplatky za zavazadla a motivují tak cestující, aby počet a hmotnost zavazadel omezili. Díky tomu mají lepší přehled o volné kapacitě zavazadlového prostoru využitelného pro náklad. K tomu ovšem ČSA přistoupit nehodlají. Zlepšení podmínek pro nákladní dopravu by bylo vykoupeno zhoršením komfortu cestujících, řekl Vladimír Perný. Celkem loni ČSA Cargo přepravi- lo 23 374 tun, meziročně o 3,5 procenta méně. Naopak v handlingu zaznamenalo meziroční nárůst o zhruba sedm procent. ČSA Cargo zajišťuje handling pro 22 jiných společností, například alianční partnery Air France a Korean Air. Odbavuje i jedinou pravidelnou nákladní linku do Prahy – lety China Airlines z Tchaj-peje. Nákladní doprava a handling zboží na terminálu ČSA Cargo na letišti v Praze-Ruzyni se na celkových tržbách ČSA (loni zhruba 22,5 miliardy Kč) podílejí zhruba třemi až čtyřmi procenty. (spa/čtk)