5. června 2008
Český národní letecký dopravce, České aerolinie, minulý týden představil rozvojovou strategii na léta 2009 až 2013, která počítá s dalším růstem firmy a upevněním její pozice na trhu. ČSA chtějí masivně investovat do modernizace flotily, zvýšit nabízenou sedačkovou kapacitu o jedenáct procent a snížit interní náklady. Plán představil prezident ČSA Radomír Lašák.
Cílem strategie je vybudovat vnitřně efektivní leteckou společnost, která při srovnatelné velikosti (4700 zaměstnancích a 55 letadlech) dokáže vydělat zhruba pět procent marže z obratu. Na léta 2009 až 2013 plánuje vedení ČSA zisk, který by měl poprvé v novodobé historii uhradit veškeré ztráty z minulých let. Ty dosahují výše zhruba 1,4 miliardy Kč.
Strategie navazuje na úspěšné plnění Strategie OK 2006 – 2008, která byla krizovým plánem záchrany a stabilizace společnosti, a která proto obsahovala i jednorázové operace, jako například divestice a prodej letadel s jejich zpětným pronájmem. „Hrozba bankrotu je odvrácena, základní cíle jsme splnili, a dokonce významně překročili,“ zdůraznil Radomír Lašák.
Obchodním cílem pravidelné přepravy ČSA je udržení 50procentního podílu na prémiovém trhu a získání 20procentního podílu na trhu low cost v Praze prostřednictvím Click4Sky.com. Společnost se bude i nadále orientovat na obchodní klientelu a pro ni zkvalitňovat svůj produkt. Cílem charterové přepravy pod značkou ČSA je dosažení 50procentního podílu na českém trhu nepravidelné přepravy. I nadále chce přitom zhruba 60 procent výnosů generovat v ČR a zbývajících 40 procent v zahraničí, kde není zcela pokryta poptávka po kvalitní charterové přepravě (například Irsko, Španělsko nebo Itálie). „Neplánujeme plošné propouštění zaměstnanců ani tlumení vedlejších aktivit. Vyšší efektivity chceme dosáhnout změnou postupů, procesů a další kontrolou veškerých nákladů, tlakem na subdodavatele i na vnitřní efektivitu,“ zdůraznil prezident ČSA.
Výrazně nižší rezervační a prodejní náklady přinese nový komplexní airline systém (projekt SAS), který se v ČSA postupně zavádí. Nahradí třináct současných systémů a přinese v průběhu pěti let úsporu v řádu miliard Kč. Další významné zlepšení vnitřních procesů a zejména efektivnější údržbu letadel si společnost slibuje od systému MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), jehož cílem je zkrátit dobu údržby až o 20 procent a snížit skladové zásoby. Prodej a marketing bude zavádět moderní model cenotvorby O&D (Origin and Destination), který navazuje na projekt SAS a dokáže definovat optimální cenu v daném čase pro dopravce i klienta.
Loni milionové zisky
Prezident ČSA také informoval o auditu hospodaření společnosti v loňském roce, který potvrdil čistý zisk ve výši 207 milionů Kč. Provozní výnosy ČSA vzrostly meziročně o jedno procento na 23,779 miliardy Kč, provozní náklady dosáhly 23,527 miliardy Kč. Přepravní výnosy ČSA se zvýšily o téměř šest procent. ČSA loni investovaly 1,4 miliardy Kč do nových letadel a splatily jednu miliardu Kč provozních úvěrů. Podařilo se jim také dodržet závazky plynoucí z kolektivních smluv z minulých let a uzavřít nové kolektivní smlouvy na období 2008 až 2010.
Letos zatím se ztrátou
Za první čtyři měsíce letošního roku jsou ČSA na úrovni plánovaného hospodářského výsledku. Společnost v období zimní, tzv. nízké sezóny plánovala ztrátu na úrovni 453 milionů Kč, skutečná ztráta je 444 milionů Kč. Hospodářskému výsledku za čtyři měsíce výrazně pomohl prodej stravovacích služeb (cateringu). Rostoucí ceny paliva ČSA údajně kompenzují palivovými příplatky, zajištěním cen paliva u dodavatelů a snižováním ostatních nákladů. Za palivo letos zaplatily o sto milionů Kč více než loni ve stejném období.
Letadla s označením OK přepravila ve srovnání se stejným obdobím roku více cestujících. Na pravidelných linkách se jejich počet zvýšil o dvě procenta na 1,38 milionu, nepravidelných linek využilo o jedenáct procent cestujících více, celkem 176 tisíc. Naopak o sedm procent na 6500 tun pokleslo množství přepraveného zboží a pošty.
Tomáš Johánek