26. března 2009
České aerolinie loni podle zatím neauditovaných výsledků i přes rekordní cenu ropy v prvním pololetí a pokles poptávky v pololetí druhém vytvořily zisk před zdaněním ve výši 500 milionů Kč. Meziročně si tak polepšily o 389 milionů Kč. Podle mezinárodních účetních standardů dopravce zlepšil hospodaření o 9,375 milionu na 550 tisíc USD.
Ostře sledované výsledky letecké společnosti, která čeká na privatizaci, negativně ovlivnila především rekordní cena ropy v prvním pololetí loňského roku. Celkem její náklady zvýšila o 400 milionů Kč proti plánu. „Bez zajištění cen LPH a kurzů měn euro/dolar a koruny by byl dopad do hospodářského výsledku Českých aerolinií v roce 2008 vyšší o dalších –1,2 miliardy Kč,“ uvedl viceprezident společnosti pro ekonomiku Luboš Černý. Zhruba stejně – 400 milionů Kč – se na hospodaření dopravce podepsala celosvětová finanční krize, v jejímž důsledku se výrazně snížila poptávka po službách letecké dopravy.
Pozitivně se podle vedení ČSA naopak projevilo úspěšné dokončení tříleté Strategie OK 2006 – 2008. Její součástí bylo dokončení programu divestic včetně prodeje cargo terminálu a směna budov a pozemků v rámci narovnání majetkových vztahů s Letištěm Praha. „Díky naplnění restrukturalizační strategie dosáhly České aerolinie již druhým rokem po sobě kladného hospodářského výsledku. Kumulativní ztráta společnosti z minulých let klesla pod polovinu základního jmění,“ komentovalo to vedení ČSA.
„České aerolinie jsou dnes restrukturalizovanou společností, která je připravená na privatizaci,“ zdůraznil při prezentaci výsledků prezident Českých aerolinií Radomír Lašák. „Na výsledek privatizace více než hospodaření Českých aerolinií bude mít vliv ekonomická krize a kondice ostatních leteckých společností. Přesto jsem přesvědčen, že privatizace je správným krokem i v této složité době,“ dodal.
Nákladní doprava klesla o 10,5 procenta
Počet cestujících na pravidelných a charterových letech ČSA loni vzrostl o 2,4 procenta na více než 5,6 milionu cestujících. Celoroční nárůst byl nižší než v roce 2007 především v důsledku krize, která se naplno projevila ve čtvrtém čtvrtletí, kdy osobní doprava klesla meziročně o osm procent. Přesto český dopravce překonal průměrný nárůst v odvětví, který se loni podle Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA pohyboval kolem 1,6 procenta.
V případě nákladní dopravy, která je pomyslným „barometrem“ hospodářské situace, se dopad celosvětové recese projevil již v polovině roku. „Propad ve druhém pololetí byl tak razantní, že ho nevyvážil ani pozitivní vývoj v prvním pololetí roku,“ uvedlo vedení ČSA. Celkem loni nákladní doprava ČSA klesla meziročně o 10,5 procenta na něco přes 20 tisíc tun zboží
a pošty.