22. července 2011
Nejdynamičtěji rostoucí letecká společnost světa – národní dopravce Spojených arabských emirátů Etihad – zatím nevstoupila do žádné globální aliance. Nárůst z nuly na sedm milionů cestujících se jí během pouhých sedmi let její existence podařil jen díky vlastním silám a četným dvoustranným strategickým partnerstvím. Jejím zatím posledním, v pořadí 32. strategickým partnerem se na konci června staly České aerolinie.
V první fázi vzájemné spolupráce otevře český národní dopravce přímou linku mezi Prahou a domovským letištěm Etihad v Abú Dhabí. První let s posledním přírůstkem jeho flotily, speciálně upraveným Airbusem A319 s nadstandardním palubním servisem, je naplánován na 21. září. Linka bude v provozu čtyřikrát týdně. Později oba dopravci plánují společné dálkové lety s kódem ČSA a přestupem v Abú Dhabí a postupné rozšiřování spolupráce v dálkové dopravě.
Spolupráce otevře ČSA nové trhy
„Jde o významný a logický krok ve změně směřování ČSA,“ řekl prezident ČSA Miroslav Dvořák. Připomněl, že centrum důležitosti se posouvá stále na východ a přítomnost na asijských trzích bude hrát v budoucnu v letecké dopravě rozhodující roli, což ČSA zohledňují i v probíhajícím tříletém restrukturalizačním plánu.
Spolupráce s Etihad Airways ČSA zpřístupní jejich dopravní síť na velmi perspektivním trhu Středního východu a dále do Indie, Číny, Japonska nebo Austrálie. Letiště v Abú Dhabí cestujícím nabídne ideální konektivitu a kratší přestupní doby než sousední letiště v regionu. „Díky výtečnému sladění odletových a příletových časů v Abú Dhabí, bez zbytečného čekání a v pohodlné denní doby, nebyly doposud destinace na Středním a Dálném východě, respektive v Austrálii tak dostupné z Prahy jako teď,“ řekl Miroslav Dvořák.
Saudskoarabský Etihad je„new age airline“
Abú Dhabí je s 1,7 milionu obyvatel největší ze sedmi emirátů SEA. Odhaduje se, že má přístup zhruba k devíti procentům světových zásob ropy. Národní dopravce SAE Etihad Airways byl založen v roce 2003 jako „new age airline“ a začínal úplně od nuly. Letos již každý týden s 63 letadly (včetně šesti nákladních speciálů) provozuje více než tisícovku letů na pravidelných linkách do 68 destinací ve 45 zemích. Do konce roku dopravce plánuje přepravu 8,9 milionu cestujících a 309 tun carga, tržby kolem 4 miliard USD a poprvé v historii dosažení vyrovnaného hospodářského výsledku.
První A380 začnou sloužit v roce 2014
Do roku 2020 Etihad Airways očekávají dodávky 105 nově objednaných letadel včetně desíti velkokapacitních strojů Airbus A380; první z nich by měly převzít v roce 2014. Jejich celková roční kapacita se do té doby zvýší na 25 milionů cestujících.
(spa)