14. října 2009
České aerolinie po osmnácti měsících příprav postupně od 23. září do 30. října zavádějí do provozu nový systém tvorby cen přestupních letenek Origin & Destination. Viceprezident ČSA pro marketing Petr Pištělák jej označil za revoluci a „zlatou žílu“, která by dopravci měla přinést dodatečné roční výnosy kolem půl miliardy Kč. „Jde o největší jednorázový skok v řízení výnosů v historii ČSA,“ řekl. Nový systém dokáže cenu letenky stanovit podle počáteční a konečné destinace s přihlédnutím k poptávce mezi oběma body, tedy nikoli jen jako prostý součet cestovného na dvou linkách bez přestupu. To se v nadcházejícím zimním letovém řádu bude týkat celkem 3600 spojení v Evropě, střední Asii a na Blízkém a Středním východě. Zavedením systému se České aerolinie zařazují mezi špičku evropských leteckých společností – dosud podobný nástroj podle Petra Pištěláka využívají jen Lufthansa, Austrian Airlines, British Airways a Air France-KLM. Potenciál trhu létání z Prahy a do Prahy („point-to-point“) je podle něj jen přibližně 1,13 miliardy USD ročně a významný podíl Českých aerolinií na něm lze zvyšovat jen velmi obtížně. Naopak potenciál „trhu šesté svobody“ přes Prahu lze odhadnout na 3,12 miliardy USD ročně. „Zaměřovat se pouze na extrémně zahuštěný evropský trh point-to-point se sebezničující cenovou válkou by bylo nerozumné řešení,“ zdůraznil Petr Pištělák.“ Systém stanovuje ceny letenek pro jednotlivé úseky separátně, plastičtěji pracuje s jejich výší podle poptávky v celé síti. Dokáže efektivněji přesouvat a nabízet volnou kapacitu na jednotlivých úsecích po celé síti tak, aby byla pravděpodobnost prodeje volného místa co nejvyšší. Odděleně řídit cenotvorbu letenek jak na lokálním trhu u létání z bodu do bodu, tak i na ostatních trzích u tzv. síťového létání s přestupem v Praze stávající systém v tak sofistikované podobě nedokázal, poznamenal k tomu Tomáš Holan, ředitel útvaru Revenue Management Českých aerolinií, jenž měl přípravu celého projektu na starosti. Na zavedení systému České aerolinie vynaložily jednorázovou investici kolem 50 milionů. „Zaplatí se to za deset týdnů,“ poznamenal Petr Pištělák. Podle „střízlivého odhadu“ by měl systém dopravci ročně přivést 250 až 300 tisíc nových cestujících. (spa)