29. ledna 2004
Česká správa letišť zvažuje, zda bude možné zprovoznit alespoň část nového terminálu na pražském letišti Ruzyně o půl roku dříve, než předpokládá projekt stavby v hodnotě téměř deseti miliard Kč. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze prohlásil generální ředitel ČSL Martin Kačur. Vedení podniku podle něj zvažuje možnost, zda by tzv. spojovací objekt a nástupní prst C nemohly sloužit již od poloviny roku 2005.
Provoz na letišti roste výrazně rychleji, než předpokládaly prognózy, včetně nejoptimističtější varianty. Loni letiště odbavilo 7,46 miliónu cestujících (o 18,18 procenta více než v roce 2002 a dvakrát tolik co v roce 1996) a o milión tak překročilo maximální kapacitu, na niž bylo dimenzováno. Na mimořádném nárůstu výkonu se podepsal i český národní dopravce ČSA, který loni přepravil o 17,2 procenta více cestujících než v roce 2002 – téměř 3,6 miliónu – a díky členství v alianci SkyTeam do značné míry přispěl k tomu, že více než pětinu (22 %) všech odbavených osob tvoří tranzitní cestující, kteří Prahu využívají jako přestupní bod.
V případě přepraveného nákladu dosáhl celkový meziroční nárůst 16,90 % – letiště loni odbavilo 46 310 tun zboží a pošty. Obdobný nárůst vykázal ukazatel počtu pohybů letadel, který se zvýšil o 11,40 procenta na 115 756 (hmotnost letadel se současně zvýšila o 15 procent, což svědčí o tom, že do Prahy létají větší letadla). Růst v řádu desítek procent zaznamenala také obě regionální letiště ve správě ČSL. Martin Kačur označil vývoj výkonů na největším českém letišti v období jinak pro leteckou dopravu ve světě a v Evropě nepříznivém za „pražský paradox“. „Nárůst překvapil i nás v ČSL,“ řekl.
„Máme za sebou obtížný, ale úspěšný rok,“ řekl dále Martin Kačur. K dosaženému výsledku podle
něj vedle atraktivity Prahy a České republiky a špičkového vybavení letiště přispěla také obchodní politika podniku. A v aktivním obchodním přístupu k partnerům ČSL pokračuje i letos. Například od ledna do března snížila přistávací poplatky na 145 Kč za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti letadla (MTOW) na podporu zimních dopravních aktivit. Od začátku letošního roku už registruje nové projekty klasických i nízkonákladových leteckých dopravců (včetně dopravců z východní Evropy a střední Asie) na zřízení pravidelných linek do dalších destinací.
Výrazný nárůst loni vykázala také regionální letiště v Ostravě a Karlových Varech. Letiš-těm v Ostravě-Mošnově prošlo za loňský rok na 197 517 osob (meziročně o 29,62 procenta více). Letiště v Karlových Varech odbavilo 25 805 cestujících, o 34,62 procenta více než v roce 2002. Karlovy Vary loni podle Martina Kačura nejspíš poprvé skončily v zisku, letiště Ostrava zřejmě mělo k zisku blízko.
Finanční výsledky podniku ještě nejsou známy, podle Martina Kačura bude nárůst zisku úměrný nárůstu výkonů. V roce 2002 Česká správa letišť podle výroční zprávy vytvořila zisk před zdaněním ve výši 771 miliónů Kč.
Letos dosud vedení ČSL předpokládalo nárůst o osm procent, ale plány dopravců nasvědčují tomu, že bude ještě vyšší. K dalšímu významnému zvýšení by mohla přispět pravidelná linka z jihokorejského Soulu do Prahy, o níž uvažuje letecká společnost Korean Air. ČSL jedná i s dalšími leteckými dopravci, z nichž jeden by podle Martina Kačura mohl do Prahy poprvé v historii začít pravidelně létat velkokapacitním letadlem Boeing 747.
Do otevření nového terminálu hodlá ČSL stále napjatější situaci řešit odstraňováním hlavních „úzkých hrdel“. Současných 56 odbavovacích přepážek doplní o dalších šest a počet pasových filtrů úpravou zvýší na jedenáct. V provozu je již také speciální pracoviště pro odbavování transferových zavazadel pod prstem A. Dalším krokem budou úpravy přistávací dráhy v zájmu zvýšení její hodinové kapacity, především takzvané rychlé výjezdy z hlavní ranveje. Díky nim budou moci letadla opouštět dráhu ve větší rychlosti, a tedy v kratším čase.
Nový terminál, jehož základní kámen ČSL položila loni v červnu (viz DN 27/03), kapacitu letiště v první fázi zvýší o čtyři na zhruba deset miliónů cestujících ročně, později až na téměř 17 miliónů. Ruku v ruce s realizací projektu EUropa bude muset podnik také připravovat stavbu paralelní přistávací dráhy. „Současný boom nás nutí věnovat se také rozvoji drah, nemůžeme čekat až na nový terminál,“ řekl v této souvislosti Martin Kačur. „Do doby výstavby nové paralelní dráhy hrozí, že v zimním období bude mít letiště stále větší problémy s kapacitou,“ dodal.
Na novou paralelní dráhu – projekt v hodnotě pěti až sedmi miliard Kč – se podle náměstka Dalibora Šťáhlavského nyní zpracovává studie vlivu na životní prostředí. Poté bude následovat příprava dokumentace na vydání územního rozhodnutí, které by ČSL měla ráda do roku 2006, řekl Dalibor Šťáhlavský.
Luboš Spálovský