3. května 2010
Dozorčí rada Českých aerolinií (ČSA) v polovině dubna schválila plán záchrany a další činnosti dopravce po následující tři roky. Rada mimo jiné odsouhlasila záměr vedení na vytvoření dalších dceřiných společností a prohloubení holdingového uspořádání. Informovala o tom mluvčí ČSA Hana Hejsková.
Plán nyní putuje na ministerstvo financí a koncem dubna by jej měla projednat vláda. Jeho věrohodnost a možnou účinnost si nechá prověřit i odborová organizace pilotů CZALPA. „Jde o rozsáhlý soubor opatření, jejichž cílem je reálná přeměna společnosti na skutečně stabilní komerční subjekt,“ uvedla Hana Hejsková.
Do specializované dceřiné firmy ČSA již v lednu převedly odbavení letadel a cestujících, v brzké době by měly být od mateřské firmy odděleny i charterové lety, hovoří se i o údržbě a dalších činnostech.
Flotila letadel ČSA se dále ztenčí
V tisku se spekulovalo i o tom, že se ČSA zbaví dalších letadel. Jisté je však pouze to, že dopravce do konce června ukončí nasazení posledních dvou dálkových strojů Airbus A310. Téměř dvě desítky let staré stroje pak vrátí leasingové společnosti. Nad dalším osudem dálkových letů pro cestovní kanceláře se vznáší otazník, v úvahu připadá například pronájem dálkového stroje.
Plán obnovy mimo jiné řeší i pro-blém úvěru ve výši 2,5 miliardy Kč, který ztrátovému dopravci loni poskytla státní firma v likvidaci Osinek. Evropská komise nyní zkoumá, zda se nejedná o nedovolenou státní podporu. Do doby, než plán záchrany projedná vláda, však nechtějí zástupci společnosti ani ministerstva podrobnosti dokumentu zveřejňovat. Sdílnější nejsou ani odbory. Odborová organizace pilotů CZALPA si hodlá nejprve nechat vypracovat nezávislý posudek. „Vypracování posudku jsme zadali americké společnosti, která má s obdobnými plány a s leteckou obchodní přepravou bohaté zkušenosti, a bude vypracován do jednoho měsíce,“ řekl prezident organizace Filip Gaspar. Do té doby se podle něj nebudou piloti vyjadřovat.
ČSA se loni dostaly do hluboké ztráty, vedení společnosti již dříve
odhadlo, že by za celý rok mohla činit 3,5 miliardy Kč. Oficiální čísla
stále nebyla zveřejněna. Stovky pracovníků také musely podnik
nedobrovolně opustit.
(čtk)