11. července 2013
Evropská komise je připravena dokončit projekt Jednotného evropského nebe (Single European Sky – SES). Po více než deseti letech v červnu předložila návrh směrnice, která přináší zásadní změnu v pojetí evropského vzdušného prostoru. Návrh zahrnuje čtyři základní pilíře pro efektivnější kontrolu a řízení rostoucího počtu letů nad Evropou. Za velmi významné Evropská komise považuje také snížení nákladů, které jsou zatím v Evropě ve srovnání se Spojenými státy americkými zhruba dvojnásobné.
Nezávislost národních dozorčích leteckých úřadů
Evropská komise v návrhu především vyzvala členské státy, aby zajistily organizační a finanční nezávislost národních dozorčích leteckých úřadů na podnicích zajišťujících řízení letového provozu. Evropská agentura pro bezpečnost letecké dopravy EASA bude mít za úkol vypracovat technické standardy pro letecké společnosti, které by měly zabránit tomu, aby dopravci používali různé technické platformy. V opačném případě totiž hrozí nekompatibilita mezi palubní technikou letadel a pozemními řídicími centry. Do zvyšování efektivity řízení letového provozu hodlá Evropská komise jako druhý krok také více zapojovat kontrolní úřady. Měly by mít například větší poradní slovo při vytváření cílových standardů systému. Posílit chce také možnost sankcionování v případě nedodržení cílových standardů, zejména v oblasti bezpečnosti, efektivity vynaložených nákladů a ochrany životního prostředí.
Jako třetí zásadní bod návrh požaduje oddělení poskytovatelů různých jiných služeb (například meteoservisů) od podniků řízení letového provozu. Čtvrtý požadavek se týká vysoké míry pružnosti při spolupráci úřadů pro řízení letového provozu. Pro pokrytí jednotného evropského letového prostoru nahradí dosavadní velmi pestrobarevný „koberec“ tvořený 27 národními úřady řízení letového provozu devět bloků FAB. Právě na jejich případě je nejlépe vidět, jaké průtahy zavádění Jednotného evropského nebe provázejí. Všechny bloky FAB měly být funkční již loni v prosinci, ale zatím nejsou. Proti některým členským zemím včetně Německa proto zvažuje Brusel podání žalob za nedodržení smluvního rámce.
Uživatelé iniciativu podporují
Uživatelé evropského vzdušného prostoru úsilí Evropské komise vítají a iniciativu podporují. Podle představitelů leteckých společností jsou sice opatření na konsolidaci rozdrobeného a málo efektivního řízení letového provozu nad Evropou nedostatečná, nicméně jde po letech přešlapování o důležitý posun. Vyslovili se pro to, aby se současná situace řešila velmi rychle a účinně. Komplikované navádění letadel podle nich přináší časové a finanční ztráty a v neposlední řadě škodí i životnímu prostředí. Podle asociací dopravců je evropská letecká doprava kvůli neefektivnímu řízení letového provozu oproti jiným konkurentům ve značné nevýhodě. I kvůli absenci SES se podle nich evropský trh letecké dopravy nemůže stále dostat z vleklé krize. Za řešení považují stanovení ambiciózních, časově zakotvených cílů v technické, provozní a ekonomické oblasti na celoevropské úrovni.
„Nový návrh s určitými cílovými standardy přichází. Z našeho pohledu představují stále kompromisní řešení. Nejslabší částí balíčku jsou však opatření, s jejich pomocí se budou cíle prosazovat. Po osmi letech neúspěšných snah o harmonizaci evropského letového prostoru tu přes-to máme konkrétní projekt. Žádáme, aby Evropský parlament a Evropská rada odblokovaly současnou patovou situaci a přivedly konečně myšlenku SES k realizaci,“ uvedly k návrhu Evropské komise zastřešující letecké organizace AEA, EBAA, ELFAA a ERA.