27. ledna 2005
Od 17. února bude muset být u odbavovacích přepážek pro lety dopravců z Evropské unie umístěn viditelný nápis: „Je-li vám odepřeno nastoupit na palubu nebo je-li váš odlet zpožděn nejméně o dvě hodiny, požádejte u přepážky odbavení nebo u východu pro nástup na palubu o listinu popisující vaše práva, zejména ohledně náhrady škody a pomoci.“ K tomuto dni totiž vstoupí v platnost nařízení EU číslo 261/2004, které zvyšuje dosud platnou výši kompenzací pro cestující v případě odřeknutí knihovaného místa a navíc zavádí nárok na odškodnění i pro případy zrušení letu či jeho významného zpoždění, pokud za ně nese vinu letecký dopravce. Na poskytnutí náhrad a pomoci budou mít nárok nejen cestující na pravidelných linkách, ale nově i cestující na nepravidelných letech a na zájezdových turistických letech. Nové nařízení posiluje práva a zvyšuje péči o cestující a má zajistit, aby dopravci na liberalizovaném trhu letecké dopravy působili za stejných podmínek a slušným způsobem. Pokud dopravce pro cestujícího nenajde uspokojující řešení, sazby odškodnění při zrušení letu nebo neposkytnutí knihovaného místa činí 250, 400 nebo 600 € v závislosti na délce plánovaného letu. Pomoc cestujícím při zpoždění a zrušení letu nebo v souvislosti s novým náhradním přesměrováním může v závislosti na konkrétních okolnostech zahrnovat zdarma maximálně: stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době; ubytování v hotelu po nezbytnou dobu; přepravu mezi hotelem a letištěm, dva telefonní hovory a podání dvou zpráv (telexem, faxem nebo e-mailem). Nová zvýšená ochrana práv cestujících se vztahuje i na lety dopravce Evropského společenství směřující z třetích států na letiště v členské zemi EU.
Nařízení platí i pro low-costs Nařízení Evropské unie o povinném vyplácení odškodného cestujícím za zrušení letů, odmítnutí vstupu na palubu kvůli překročení počtu prodaných míst (overbooking) a výrazné zpoždění bude platit pro všechny letecké společnosti bez výjimky, tedy i pro charterové a nízkonákladové firmy, potvrdila na konci loňského roku Evropská komise. Právě charterové a nízkonákladové firmy považují tento předpis za silně diskriminační a ohradily se proti němu. Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA, Evropské sdružení nízkonákladových společností a firma Hapag-Lloyd podaly žalobu k britskému soudu, který se obrátil na Evropský soudní dvůr, uvedl zdroj z Evropské komise. Tento postup však podle něj nemá žádný vliv na vstup nařízení v platnost. „Bude platit od 17. února pro všechny provozovatele osobní letecké dopravy,“ uvedl s tím, že soudní řízení se bude konat souběžně. Ing. Vladimír Junek, konzultant pro leteckou dopravu