12. dubna 2007
Ministři dopravy členských států Evropské unie v březnu potvrdili souhlas s parafováním první etapy letecké dohody o otevřeném nebi mezi EU a USA. Dokument by měl být podepsán 30. dubna ve Washingtonu na summitu EU – USA; vlastní dohoda pak začne být předběžně uplatňována od 28. října, tedy od počátku zimního letového řádu. Nahradí i nyní platnou česko-americkou „open sky agreement“ z 10. září roku 1996.
Smlouva plně neodráží všechny představy Evropské unie, a to zejména pokud jde o vlastnictví, kontrolu a zahraniční investování do leteckých podniků a širší přístup k americkému leteckému dopravnímu trhu. Kromě toho není Evropa plně spokojena ani s úpravou ochrany životního prostředí ve vztahu ke kapacitě letecké infrastruktury, možnostmi přístupu evropských dopravců k využívání amerického incentivního programu Fly America a „mokrým“ pronájmem evropských letadel do USA. Proto bylo dohodnuto, že v lednu příštího roku začnou obě strany projednávat druhou etapu dohody. Výsledky druhého kola jednání pak budou muset být posouzeny nejpozději v polovině roku 2009. Nebudou-li uspokojivé, Evropa bude moci pozastavit i oprávnění vyplývající z první etapy dohody.
Podle studie, kterou si nechala zpracovat Evropská komise, by nový kapacitní a provozní režim mezi USA a EU mohl do roku 2012 přinést zvýšení počtu cestujících o 25 milionů. Současně by na obou stranách Atlantiku vytvořil na 80 tisíc nových pracovních příležitostí a cestující veřejnosti by přinesl úspory kolem 15 miliard USD.
Sjednání dohody se považuje za jeden z nejvýraznějších úspěchů současného německého předsednictví v Evropské unii. Pro její interpretaci a správné uplatňování obě strany vytvoří společný výbor, který se bude scházet nejméně jednou ročně. Výbor bude první instancí pro řešení případných sporů před jejich postoupením k arbitrážnímu projednávání. Dopad dohody na české civilní letectví může být dalekosáhlý jak pro česká letiště, tak i ČSA a ostatní české dopravce. Umožní například vznik nových, netradičních linek. Na proaktivní využití nové letecké dohody ovšem manažerům leteckých společností do 28. října nezbývá mnoho času. Do té doby se potvrdí, zda je oprávněné tvrzení, že skutečných vizionářů má současná česká letecká generace spíše nedostatek.
Vladimír Junek
Některé z nejdůležitějších výsledků první etapy jednání
- USA přijímá koncept dopravce Evropského společenství (bilaterální
národní koncept určování dopravců je nahrazen multilaterální koncepcí)
a umožňuje evropským dopravcům provoz linek mezi kterýmikoli body v EU a
USA (3. a 4. svoboda) a zajišťuje přepravní práva (5. svoboda) z USA na
linkách z Evropy do bodů za USA (například New York – Mexico City);
- evropským dopravcům dohoda přiznává tzv. právo sedmé svobody;
- dohoda zcela liberalizuje přepravní práva pro nákladní leteckou
dopravu;
- dohoda umožňuje franšízování, což evropským dopravcům usnadní přístup k vnitrostátní přepravě cestujících v USA;
- dohoda evropským dopravcům povoluje sjednat „mokrý“ leasing letadla s dopravcem USA i pro dopravu z USA do třetích zemí (dosud nebylo vůbec možné);
- pochopitelně zůstává neomezeno společné označování linek mezi dopravci, volná tvorba tarifů;
- evropští dopravci mohou získat i více než poloviční vlastnický podíl v americkém dopravci, ale zatím při maximu 25 % hlasovacích práv. Tento nesoulad však nebrání tomu, aby se dividendy vlastníkům rozdělovaly podle výše vlastnického podílu;
- stanovení zásad spolupráce v oblasti bezpečnosti provozu, soutěže (úřadů pro hospodářskou soutěž), ochrany před protiprávními činy, ochrany životního prostředí, státních dotací a technické spolupráce v oblasti letecké dopravy, stanovení liberálních podmínek pro pozemní obsluhu a usnadňování intermodální dopravy a prodeje dopravy;
- dohoda přiznává možnost zdanit palivo používané americkými dopravci pro přepravu na vnitrostátních úsecích v Evropské unii, pokud je na takovém úseku zdaněno i palivo dopravců z EU.