Nákladní divize Air France a KLM již společně

Francie/Nizozemsko

Tři roky po sloučení předních evropských leteckých společností – francouzské Air France a nizozemské KLM – vytvořily v listopadu loňského roku jednotnou organizaci i jejich nákladní divize. Podle předsedy představenstva cargo divize Michaela Wisbruna nyní pokračuje integrace v oblastech, jako je prodej a marketing, dokončuje se slaďování produktů a slučují se pobočky. Personál Air France Cargo a KLM Cargo již působí v 64 spojených zastoupeních. „Do konce roku 2008 bychom chtěli provozovat prakticky všechny pobočky pod jednotnou hlavičkou,“ řekl člen představenstva pro provoz a logistiku Pascal Morvan. Jeho kolega, ředitel odbytu Jean Charles Foucault, uvedl, že od léta letošního roku již bude pro zákazníky připraven i jednotný nákladový list AF-KL Cargo. Sloučení obou podniků podle Jeana Charlese Foucaulta přineslo velké úspory. V současném obchodním roce úspory dané využitím synergií odhaduje na 49 milionů €. V obchodním roce 2005/2006 to bylo 32 milionů €. Jednička na světovém trhu Sloučený koncern AF-KL Cargo si s celosvětovým tržním podílem ve výši 7,2 procenta drží pozici jedničky globálního trhu před Korean Air, Lufthansa Cargo a Singapore Airlines. Ve srovnání s průměrným nárůstem letecké nákladní přepravy od ledna do září loňského roku – 5,2 procenta – byl ovšem jeho společný výsledek s 5,0 procenta mírně podprůměrný. Zato jeho konkurence kráčí vpřed doslova mílovými kroky, přičemž tón udávají zejména letecké společnosti z Blízkého východu – například Emirates ohlásila nárůst o 23 procent. Růst mezi šesti až deseti procenty vykazují také dálnovýchodní dopravci jako Cathay, Korean Air, Asiana a Air China. „Jsme si této velké výzvy plně vědomi a musíme na ni reagovat,“ komentoval čtvrtletní údaje Michael Wisbrun. Prozatím však není jasné, jaká opatření západoevropský gigant vůbec přijme, protože nyní je plně vytížen organizačními změnami a snahou o vylepšení příjmové stránky, takže na dalekosáhlé vize nemá tolik prostoru. Jako perspektivní prostor pro další rozvoj se samozřejmě nabízí čínský trh. Na něm však mezitím posílily pozice Lufthansa Cargo a Singapore Airlines, které v Číně založily vlastní dceřiné společnosti pro leteckou nákladní dopravu. K podobnému kroku se nyní chystá i Korean Air. „Diskutujeme s naším budoucím partnerem v alianci SkyTeam, China Southern, o různých formách spolupráce,“ řekl k tomu Michael Wisbrun. Alitalia velkou neznámou Velkou neznámou je osud italské společnosti Alitalia. Již dlouho se spekuluje o tom, že by skupina AF-KLM mohla notoricky ztrátový podnik převzít. Prezident Air France – KLM Jean-Cyril Spinetta je podle Jeana Charlese Foucaulta příznivcem rychlé akvizice, ovšem pouze za předpokladu obrovského snížení její ztráty. Pro AF-KLM je celá záležitost poměrně komplikovaná, protože koncernu svazuje ruce pro další expanzi v Itálii. S ohledem na možné převzetí se snaží krizi Alitalie Cargo neprohlubovat. Velmi rozpačitý je rozjezd systému elektronických rezervací. „Prozatím je přes internet rezervováno pouhých deset procent veškerých kapacit,“ uvedl Jean Charles Foucault. „Chceme, aby počet elektronických rezervací stoupal v budoucnu tempem 15 procent ročně,“ řekl dále. Do nového odbavovacího centra na domácím letišti Air France v Paříži-Roissy investoval koncern 20 milionů €, po roce 2010 bude modernizováno i cargo středisko na letišti Amsterdam-Schiphol, protože nyní má přednost terminál pro odbavení cestujících. Oba projekty by měly podstatně vylepšit kvalitu odbavovacích procesů.

Heiner Sigmund

spinner