15. května 2008
Američtí dopravci Delta Air Lines a Northwest Airlines se chtějí spojit a vytvořit největší leteckou společnost světa s hodnotou přes tři miliardy USD (viz DN 17/08). Plánovaná fúze, o níž by měl americký antimonopolní úřad rozhodnout do konce roku, v USA rozpoutala novou vlnu rozhovorů o konsolidaci sil na trhu. Většina amerických konkurentů obou leteckých společností nyní hledá možnosti sloučení nebo alespoň navázání těsnější spolupráce se silným partnerem.
Američtí letečtí dopravci se po teroristických útocích na Washington a New York v září roku 2001 dostali do vážných finančních problémů. Celkem nashromáždili ztráty za zhruba 35 miliard USD. Po pěti letech vytrvalého poklesu se situace stabilizovala a dopravci teď vidí novou šanci právě ve fúzích, které by měly zlepšit jejich postavení na trhu a zefektivnit jejich letový řád.
Do ofenzivy nyní přechází i druhý největší americký dopravce na trhu osobní dopravy, United Airlines. Wall Street Journal na konci dubna s odvoláním na „zdroje uvnitř podniku“ informoval o obnovení rozhovorů s čtvrtým největším hráčem na trhu – společností Continental.
Spojené United Airlines a Continental by velikostí ještě předčily Deltu a Northwest – výsledkem by byl kolos s ročním obratem 35 miliard USD a s téměř sto tisíci zaměstnanci.
Nejrůznější kombinace
V pokročilé fázi jsou již i jednání o vytvoření aliance mezi největší americkou leteckou společností American Airlines a Continental Airlines. Současně ovšem American Airlines jednají o fúzi i s dalším americkým dopravcem US Airways, nicméně tyto rozhovory jsou teprve v rané fázi a na seznamu pravděpodobných změn nestojí spojení těchto dvou rivalů příliš vysoko. A aby kombinací nebylo málo – s US Airways současně o možnosti spojení vedou vážná jednání také United Airlines.
Aliancím se nyní v odvětví letecké dopravy daří, protože přinášejí zisk díky spojeným marketingovým programům a společnému značení letů. Pro americké dopravce mají nyní o to větší význam, že se musí připravit na větší konkurenci, která se rýsuje na trasách přes Atlantik.
Never say never
Delta a Northwest se spojením chtějí bránit prudce rostoucím cenám leteckého paliva, dopadům slábnoucí ekonomiky a sílící konkurenci z Evropy. Rozjednané plány však mohou způsobit, že největším dopravcem bude nakonec někdo úplně jiný. Continental sice na konci dubna jednání o jakékoli fúzi s jinými dopravci kvůli jejich slabé finanční kondici podle generálního ředitele Lawrence Kellnera zatím odvolal, ale jak říká známě anglické rčení: Never say never.
n