8. července 2004
Vlastnictví tří regionálních letišť přešlo od 1. července ze státu na kraje. Bezúplatný převod, o němž v březnu rozhodla Poslanecká sněmovna schválením zákona 166/2004, minulý týden dovršil ministr dopravy Milan Šimonovský, když hejtmanům slavnostně předal rozhodnutí o převodu a krabice s dokumentací tří letišť – Ostrava-Mošnov, Brno-Tuřany a Karlovy Vary-Olšová Vrata.
Kraje budou podle ministra moci letiště ve svém vlastnictví řídit operativněji a lépe také reagovat na místní poptávku. Zejména však budou moci na rozvoj letišť čerpat prostředky z evropských fondů, které by v případě, že by letiště i nadále vlastnil stát prostřednictvím České správy letišť, zůstaly nevyužity. Z operačního programu Infrastruktura budou moci česká nadregionální letiště v období do roku 2006 čerpat až 140 milionů Kč, uvedl ministr. Příslušné projekty ovšem musí se žádostí o pomoc při financování podat již do konce července.
Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský, Jihomoravského kraje Stanislav Juránek a Karlovarského kraje Josef Pavel jsou přesvědčeni o tom, že převod zvýší postavení regionálních letišť a také jejich obchodní význam. Současně budou moci lépe zajišťovat dopravní obslužnost vlastního kraje. „Rozvoj letišť bude dramatický. Možná přineseme novou konkurenci i do mezinárodního leteckého provozu,“ řekl například Evžen Tošenovský.
Budou nutné velké investice
Všechna tři letiště již vykazují mírný provozní zisk, v nejbližší době však budou vyžadovat obrovské investice. „Kraje čekají těžká léta, mají-li zachovat mezinárodní statut letišť,“ upozornil Milan Šimonovský v souvislosti s požadavkem Evropské unie na to, aby letiště splňovala podmínky Schengenské dohody nejpozději do konce roku 2006.
„Nepředáváme zadlužené nemocnice, ale podniky, které jsou schopny si na sebe vydělat. Úspěšný rozvoj regionálních letišť bude velké plus i pro pražské letiště,“ poznamenal k tomu generální ředitel České správy letišť Martin Kačur, který musel často odmítat výhrady, že regionální letiště doplácejí na prosperitu pražského letiště, do kterého směřují největší investice.
Letiště Brno-Tuřany, které již několik let provozuje (a nadále bude) soukromá společnost Letiště Brno, loni odbavilo 170 tisíc cestujících. Kraj podle Stanislava Juránka předloží projekt na úpravu odbavovacích prostor podle Schengenské dohody a s dceřinou společností německé Lufthansy Cirrus Airlines se sídlem v Saarbrückenu jedná o zřízení pravidelné linky Brno – Mnichov. Spoj by měl být v provozu dvakrát denně již od září.
Letiště Ostrava-Mošnov, které bude spravovat nově založená a. s. Letiště Ostrava ve stoprocentním vlastnictví kraje, za prvních pět měsíců letošního roku odbavilo 11 192 cestujících. Kraj podle Evžena Tošenovského rovněž předloží projekt na úpravu odbavovací haly podle Schengenské dohody. „Projekt bude stát více, než může poskytnout Evropská unie na všechna letiště. Budeme jej dofinancovávat z prostředků krajů,“ řekl Evžen Tošenovský.
Za prioritní pokládá Moravsko-slezský kraj zřízení pravidelného leteckého spojení do Vídně.Letiště Karlovy Vary-Olšová Vrata, které bude spravovat nově založená Letiště Karlovy Vary, s. r. o., za prvních pět měsíců roku odbavilo 10 449 cestujících. Kraj podle Josefa Pavla připravuje rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy zaměřenou na obnovu jejího povrchu a osvětlení. Investice ve výši 113 milionů Kč by měla být dokončena do roku 2006. Do roku 2010 hodlá kraj dráhu také prodloužit. Jedná již rovněž s německou společností Germania o možnosti pravidelné linky do některé destinace v SRN.
Všechna tři letiště musí podle zákona po dobu deseti let zůstat ve vlastnictví krajů a sloužit jako letiště. I po uplynutí této lhůty si musí kraje ponechat nejméně 51 procent na majetku tvořícím letiště. Převod regionálních letišť byl mimo jiné i jednou z podmínek uvažované transformace státního podniku Česká správa letišť, který nyní spravuje již jen pražské letiště, na akciovou společnost. Konečné rozhodnutí v této věci bude podle ministra dopravy až na příští vládě.
(spa)