23. dubna 2009
Hospodářský výbor sněmovny před Velikonocemi odložil rozhodnutí o návrhu zákona, který má zakázat privatizaci pražského letiště. K návrhu se znovu vrátí po sestavení nové vlády. Zákon vytvořili poslanci ČSSD, sněmovna jej schválila na konci března v prvním čtení.
„Nová vláda a nový ministr financí nechť rozhodnou, zda v tom procesu pokračovat,“ vystoupil proti návrhu předseda výboru Oldřich Vojíř (ODS). Privatizace letiště je podle jeho názoru výhradně v kompetenci vlády a sněmovna by do ní neměla zasahovat speciálním zákonem.
„Ministerstvo financí žádné aktivity nepozastavuje, na všem, co bylo zahájeno, práce pokračují a neplánujeme zastavit ani privatizaci ČSA,“ řekl k tomu mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.
Poslanci ČSSD naopak na návrhu trvají. Podle Milana Urbana (ČSSD) není provozování letiště „ryzí byznys“, jde o veřejný zájem. „Vzduch je naše moře,“ charakterizoval Milan Urban veřejný zájem. Předkladatel zákona Petr Rafaj (ČSSD) označil letiště za jedinečný dopravní uzel a majetek, který je třeba chránit. Kritici normy naopak považují zákon za rigidní, neboť má platit „po všechny časy“, a problematický z hlediska ústavnosti. „Veřejný zájem je možné chránit i jinak než zakonzervováním vlastnictví,“ uvedl ředitel odboru privatizace ministerstva financí Igor Fojtík. V případě letiště podle něj veřejný zájem chrání zákon o civilním letectví.
Zákon obsahuje jediný odstavec, podle nějž musí Letiště Praha vlastnit stát, maximálně společnost stoprocentně státem vlastněná. Sněmovna by se k zákonu měla vrátit zřejmě v květnu.
Odstupující vláda Mirka Topolánka loni v létě rozhodla, že celé letiště získá jediný strategický vlastník. V současné době se hledá privatizační poradce, který by měl připravit podmínky tendru. Podle Igora Fojtíka by mohl být znám do měsíce. Ministerstvo financí očekává výnos z prode-
je letiště na úrovni nejméně sto miliard Kč. Navržený zákon by však mohl prodej zhatit.
Loni zisk vyšší o pětinu
Státní podnik Správa Letiště Praha zvýšil loni od ledna do listopadu hrubý zisk zhruba o pětinu na
1,7 miliardy Kč. Od prosince byl podnik kvůli plánované privatizaci přeměněn na akciovou společnost Letiště Praha.
Počet cestujících se za celý rok zvýšil meziročně zhruba o dvě procenta na 12,7 milionu. Stejným tempem rostl i počet pohybů letadel, kterých loni bylo
175 tisíc. Za nárůst letiště vděčilo především úspěšné letní sezoně, během níž se počet pasažérů od dubna do září meziročně zvýšil téměř o pět procent. Na podzim se však ani Ruzyni nevyhnula krize v letectví a s ní spojený pokles počtu cestujících. V říjnu dosáhl meziroční pokles čtyř procent, v listopadu byl ještě výrazně vyš-
ší. I proto letiště nepřekročilo hranici 13 milionů cestujících, jak na počátku plánovalo.
V lednu a únoru pokles pokračoval
V prvních dvou měsících roku pokles výkonů dále pokračoval. V lednu letiště odbavilo jen zhruba 650 tisíc cestujících, o 13,9 procenta méně než v prvním měsíci loňského roku. Objem carga se snížil meziročně dokonce o 25,4 procenta na 2,94 tuny. V únoru počet pasažérů s 616 tisíci zaostal za loňským rokem o 20,3 pro-
centa, cargo s 2,97 tuny o 27,19 procenta.
(čtk/spa)