10. června 2010
Snahy o další zefektivnění procesů v letecké nákladní dopravě slaví úspěch. Mezinárodní svaz leteckých dopravců IATA a světová federace národních spedičních svazů FIATA se dohodly na vzorové smlouvě mezi speditérem a dopravcem o elektronické výměně dat a specifikacích pro elektronický nákladní list. Informace o významné dohodě přinesl na konci března Airfreight Institute federace FIATA.
Dohoda vytváří předpoklady pro rychlé prosazení programu E-Freight sdružení IATA, jehož cílem je nahradit do roku 2014 náročné manuální odbavování dokumentace leteckého zboží elektronickým procesem. Očekává se, že po sjednocení stanovisek IATA a FIATA se do systému více zapojí i menší spedice. Dosud je E-Freight dostupný ve 24 státech na 127 letištích a do programu je zapojeno 27 leteckých společností a 200 spedičních podniků.
Původně mezi oběma vlivnými svazy panovala „ledová“ atmosféra, dohoda je z obou stran hodnocena jako „tání“. Dosud trvající nejasnosti kolem zúčtovacího systému CASS by měly být překonány na zasedání společného výboru. FIATA především požaduje transparentnější procesy, protože na tom do značné míry závisí přidělování bankovních záruk pro členy spedičního svazu.
Naopak velkou pochvalu sklidila IATA od předsedy Airfreight Institute Rudolfa Sagela za návrh stanovit jednotné ručení v letecké dopravě na 19 Zvláštních práv čerpání za kilogram zboží v souladu s Montrealskou dohodou.