Světové sympozium IATA

IATA pro platební styk naléhavě doporučuje CASS

Roční obrat leteckých dopravců se pohybuje kolem 360 miliard USD. Na světovém sympoziu Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA o letecké nákladní dopravě to v březnu v thajském Bangkoku uvedl ředitel jeho sekce nákladní dopravy Aleks Popovich. Úkolem asociace je podle něj pomáhat členským leteckým společnostem i v zabezpečení jejich peněz.

V době finanční i ekonomické krize totiž dopravcům podle Alekse Popoviche hrozí ztráta části finančních prostředků v důsledku kolapsu růz-ných finančních institucí. Pokud se tok peněz omezí či zastaví, může mít výpadek příjmů pro letecké dopravce katastrofální následky, zdůraznil Aleks Popovich.

Letecké nákladní společnosti by podle vedení IATA měly upřednostňovat bezpečné finanční instituce

se stabilními způsoby zúčtování. „Tím se minimalizuje riziko finančních ztrát,“ řekl Aleks Popovich. Systém plateb mezi speditéry a dopravci může ohrozit i vlna bankrotů. Od počátku současné krize v létě loňského roku byl vyhlášen konkurz na 36 leteckých společností. Aleks Popovich při této příležitosti poznamenal, že bankrot se prozatím až na malé výjimky vyhnul nákladním dopravcům.

Předseda nákladní sekce IATA důrazně doporučil, aby letecké společnosti používaly pro platební styk se spedicemi osvědčený systém Cargo Accounts Settlement System (CASS), který pracuje v plnoautomatickém režimu inkasa částek z účtu CASS. Do systému je nyní zapojeno 90 tisíc agentur a 430 leteckých společností na 168 trzích světa.

Existuje však řada regionů, které dosud zúčtovací systém CASS nepoužívají země východní Evropy, střední Asie, Afrika a část Latinské Ameriky. Například v celém Rusku není jediná letecká společnost nebo spedice zapojená do tohoto systému. Údaje o obratu a přepraveném množství kvůli tomu nelze z celosvětového hlediska chápat jako jednoznačně statisticky vypovídající.

Nové projekty

Vedle finančních otázek se účastníci sympozia věnovali také inovativním projektům pro přepravu letec-kého zboží od odesílatele až ke konečnému příjemci. Za „nástro-je budoucnosti“ označili programy e-Freight a systém měření kvality Cargo 2000. Odesílatelé, jako například Nokia, požadují, aby letecké nákladní společnosti a spedice při plánování distribučních kanálů více spolupracovaly s výrobci.

„V této oblasti je velký prostor pro zlepšení,“ poznamenal ředitel logistiky Nokie Jürgen Bellwinkel.

Napřesrok ve Vancouveru

Další cargo sympozium IATA se uskuteční v březnu příštího roku v kanadském Vancouveru. Ústředním tématem bude vztah letecké dopravy a životního prostředí.

Heiner Siegmund

spinner