25. března 2004
Letošní rok by měl přinést zlepšení ekonomických výsledků světové letecké dopravy cestujících a vyrovnat nebo překonat rekordní výkony roku 2000 s 1,66 miliardy dopravených cestujících. Změnu trendu – od roku 2000 se počet cestujících podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO s 1,62, 1,61 a loňskými 1,57 miliardy USD stále snižoval – by neměly ohrozit ani předpokládané výkyvy cen leteckých pohoných hmot nebo sezonní výskyt infekčních onemocnění. Optimismus pramení z očekávaného růstu hrubého domácího produktu. Organizace OECD pro členské státy předpokládá nárůst o 3 % (z toho USA 4,2 % a EU 1,8 %) a Mezinárodní měnový fond je ještě optimističtější – celosvětový růst odhaduje na 4 %, zvláště díky nečlenským státům OECD z Asie. Podle ICAO by tak letos letecké společnosti mohly vytvořit provozní zisk ve výši pěti miliard USD. Takový výsledek by sice stále zaostával za rekordním údajem z roku 1997 (16,3 miliardy USD), ale ve srovnání s kumulovanou ztrátou světové letecké dopravy za léta 2001 až 2003 (-24,9 miliardy USD) by byl skvělý. Odhad ICAO je přitom střídmější než prognózy Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA, které předpokládají nárůst v mezinárodní dopravě o 6,9 % pro letošní rok a o 7,2 % pro rok příští. Obě organizace se shodují na tom, že vývoj bude v jednotlivých regionech nerovnoměrný, stejně tak jako u jednotlivých dopravců. Pro Evropu IATA předpokládá celkový nárůst o 6 % – výkony nízkonákladových dopravců by se ovšem mohly zvýšit až o 25 %. V letecké dopravě zboží předpokládá ICAO pro letošní rok nárůst o 6 %, což by oproti 5,5 % v předchozích dvou letech představovalo jistý nárůst. Dynamičtěji by se měl vyvíjet počet expresních zásilek (do 50 až 70 kg, jejichž dopravu z domu do domu dopravci zaručují ve stanovené době) a zásilek vyžadujících při dopravě zvláštní péči (například dodržení teplotního režimu, ochranu proti zcizení, proti rozbití a podobně). Protože síťoví dopravci v souvislosti s restrukturalizací počítají především s vyšším využitím kapacity stávajícího parku letadel a další letadla pořizují v malém počtu, zmenší se současně kapacita pro dopravu nákladu v letadlech sloužících smíšené dopravě cestujících a zboží. To je dobrá zpráva pro nákladní a expresní dopravce. Přes oživení poptávky – jak v dopravě cestujících, tak v dopravě zboží – musí ovšem dopravci i letos s poklesem tržeb na jednici dopravního výkonu počítat. Pokud jde o Evropu, je z tohoto hlediska pozoruhodná restrukturalizace irského dopravce Air Lingus, který při snížení nákladů na oskm o 36 procent, snížení tržeb na jednici výkonů o 23 procent a zvýšení využití kapacity na 80 procent loni dosáhl nárůstu provozního zisku o asi deset procent na 75 milionů €. Také ČSA si ovšem loni podle údajů Asociace evropských leteckých společností AEA (za období leden až říjen) vedly nadmíru úspěšně – v dopravě cestujících dosáhly nárůstu přepravních výkonů (v oskm) o 21,8 % při zvýšení nabízené kapacity o 20,4 %. To znamenalo zvýšení využití sedadlové kapacity na 72,6 % (průměr vyžití kapacity všech členů AEA byl do října 73,7 %). V nákladní dopravě ČSA zvýšily výkon (v tkm) dokonce o 30,9 %. Nakolik však bude loňský a letošní rok pro ČSA úspěšný, rozhodne až tempo snižování provozních nákladů. Všeobecně se nicméně předpokládá, že rozšíření EU přinese ve všech nových členských státech zvýšenou poptávku po přepravě, takže pokud se ČSA nedopustí chyby, letošní rok by se měl do jejich historie zapsat jako velmi úspěšný. Vladimír Junek, konzultant pro leteckou dopravu