19. února 2009
Český vzdušný prostor letos po dlouhé řadě let nepřetržitého růstu čeká velmi pravděpodobně první meziroční pokles intenzity letového provozu.
Podle generálního ředitele Řízení letového provozu ČR Ing. Jana Klase státní podnik za celý rok očekává pokles celkového počtu tranzitních letů o 4,1 procenta na 688 tisíc.
Zhruba stejně se intenzita letecké dopravy meziročně snížila už v posledních dvou měsících loňského roku, v nichž se po zavedení zimního letového řádu naplno projevily dopady globální ekonomické krize.
Za všech dvanáct měsíců loňského roku ovšem ještě ŘLP evidovalo nárůst o 6,2 procenta, především díky mimořádně dobrým výsledkům prvních čtyř měsíců roku.
Celkem loni přes vzdušný prostor České republiky prošlo 694 157 tranzitních letů. „I přes toto zvýšení nedošlo k žádné události, která by znamenala vážné ohrožení bezpečnosti,“ zdůraznil Jan Klas na konci ledna v Praze na setkání s novináři. Za úspěch označil i vývoj ukazatele průměrného zpoždění na jeden provedený let, který se loni s hodnotou 0,4 minuty meziročně zlepšil o 40 procent.
Pokud jde o letištní přibližovací služby, které tvoří asi čtvrtinu příjmů státního podniku, stabilní vývoj loni vykázalo letiště Praha–Ruzyně s meziročním nárůstem počtu pohybů letadel o 2,3 procenta. Podstatně vyšší bylo meziroční zvýšení na regionálních letištích – na letišti Brno–Tuřany o 16,6 procenta a na letišti v Ostravě o 6,8 procenta, řekl Jan Klas.
Nad evropským průměrem
Stejně jako od začátku devadesátých let rostla intenzita letecké dopravy nadprůměrně, také letošní očekávaný pokles o 4,1 procenta je nad evropským průměrem. Evropská agentura pro bezpečnost letového provozu Eurocontrol letos v evropském vzdušném prostoru předpokládá pokles provozu v průměru „jen“ o 3,5 procenta.
Již loni podle jejích údajů provoz v celé Evropě vzrostl zanedbatelně o 0,1 procenta na něco přes deset milionů pohybů. Významný pokles loni zaznamenaly například Nizozemsko, Španělsko a Velká Británie (kolem 2,5 procenta), zatímco nové trhy jako Polsko a Turecko ještě pokračovaly v růstu (+8 procent). Jedním z příznaků nadcházejícího zpomalení již však bylo to, že loni poprvé v historii v Evropě klesl počet letů low-cost dopravců.
Období konsolidace
Očekávané zpomalení státní podnik podle Jana Klase využije ke konsolidaci, racionalizaci a hledání nových příležitostí. „Situaci chceme využít ke konsolidaci pro období, kdy se spolu s nárůstem dynamiky provozu vrátí i požadavky leteckých dopravců na kapacitu systému a minimální hodnotu zpoždění. Další možností je realizovat vhodná racionalizační opatření tam, kde nabídka a rozsah služeb podniku neodpovídají očekávání uživatelů českého vzdušného prostoru. Změnu v poptávce lze využít i jako příležitost pro rozšíření portfolia služeb podniku, které bude reflektovat požadavky trhu a respektovat principy zákaznické orientace podniku,“ řekl.
Podnik podle něj připravuje nové projekty ve spolupráci s Polskem a hledá i další možnosti komerčního uplatnění. Za hlavní úkol nicméně považuje „připravit se na další nárůst, který speciálně v tomto regionu nevyhnutelně zase přijde“.
Současně ŘLP pokračuje v implementaci Středoevropského funkčního bloku vzdušného prostoru a aktivně se podílí na realizaci tohoto mezinárodního projektu. Při svém nástupu do funkce v říjnu roku 2007 Jan Klas deklaroval, že ŘLP pod jeho vedením bude vystupovat „jako spolehlivá a předvídatelná součást civilního letectví v České republice (…), zároveň však také jako sebevědomý prvek evropských integračních a liberalizačních procesů v ATM prostředí“. Jen nově vznikající funkční bloky vzdušného prostoru podle jeho názoru „naplní očekávání všech uživatelů z pohledu dnešní a budoucí poptávky v dynamicky se rozvíjejícím prostředí letecké dopravy jak na národní úrovni, tak v kontextu vývoje ATM v Evropě“.
Od ledna nové ceny
Od 1. ledna stanovilo Řízení letového provozu ČR nové ceny za traťové navigační služby v českém vzdušném prostoru a za letištní a přibližovací služby na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary. Za přibližovací jednotku platí dopravci od začátku roku 6800 Kč, což představuje meziroční snížení jednotkové ceny o šest procent.
Základní sazba poplatku za traťové navigační služby ve vzdušném prostoru České republiky se současně (při vyloučení vlivu aktuálního kurzu CZK) zvýšila o dvě procenta na 47,43 € za přeletovou jednotku. Cenu za traťové služby formálně vyhlašuje EUROCONTROL; mění se každý měsíc podle aktuálního kurzu národní měny. Jejímu zvýšení předcházely konzultace s leteckými dopravci zastoupenými v Mezinárodním sdružení leteckých dopravců IATA.
c c c c c c
Státní podnik Řízení letového provozu České republiky vznikl 1. ledna roku 1995. V souladu s pověřením Ministerstva dopravy ČR poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru České republiky a na letištích Praha-Ruzyně, Brno-Tuřany, Ostrava-Mošnov a Karlovy Vary. Ke konci loňského roku v něm pracovalo celkem 886 zaměstnanců, z toho 189 řídících letového provozu. Jan Klas stojí v čele podniku od října roku 2007, do té doby pracoval jako ředitel zastoupení organizace Eurocontrol pro střední a východní Evropu.
Loni ŘLP podle předběžných údajů při tržbách kolem tří miliard Kč vytvořilo provozní zisk v řádu stovek milionů Kč.
(spa)