11. března 2004
Jednání o civilní letecké dopravě mezi Evropou a USA se stále více stává předmětem zájmu komisařky Evropské unie pro dopravu Loyoly de Palaciové i amerického prezidenta George Bushe. Oběma letos v listopadu končí volební mandát a dosažení jakéhokoli posunu v této věci by považovali za úspěch svého působení.
Delegace USA dala na srozuměnou, že jednání si vyžádala Evropská unie. Její představitelé suše poznamenali, že Evropská komise by USA neměla považovat za 26. člena Evropské unie. USA projevily zájem na rozšíření jednání také o Kanadu a Mexiko — tedy na celou Severní Ameriku. Takové řešení je však neschůdné, neboť Evropská komise má mandát jen k jednání s USA. Z evropské strany jsou vztahy k USA nevyvážené, neboť dvoustranné dohody o otevřeném nebi (Open Sky) s USA z členských států unie neuzavřely jen Velká Británie, Irsko, Španělsko a Řecko. Řešení současné situace je pro obě strany velmi aktuální, zejména ve věci přístupu na letiště Londýn-Heathrow.
Hlavními problémy nadcházejících jednání jsou právo zahraničních dopravců zřizovat firmy zajišťující provoz vnitrostátní dopravy (right of establishment), právo kabotáže, zrušení programu Fly America (americká administrativa musí přednostně užívat služby amerických dopravců), způsob určování leteckých dopravců k využívání přepravních práv, vlastnictví a kontrola leteckých podniků, pronájem cizích letadel s posádkou (mokrý leasing) a ochrana před protiprávními činy vůči letectví. Předpis USA připouští, aby se zahraniční kapitál podílel ze 49 procent na amerických dopravcích, ale zahraniční vlastníci mohou získat nejvýše 25 procent hlasovacích práv (kontroly) v řídících orgánech. Americké ministerstvo dopravy nevylučuje možnost změny tohoto ustanovení, ale není reálné, že by se do listopadu podařilo získat shodné stanovisko ostatních ministerstev a zařadit záležitost do programu Kongresu.
Rozhovory se označují jako jednání o Open Aviation Area (otevřená letecká oblast), což se chápe jako užší pojem než dohoda o Open Sky. Jestliže Evropská komise při zahájení jednání na konci loňského roku naznačovala, že jí jde o zásadní liberalizaci leteckých vztahů s USA, nyní je zjevné, že pravděpodobnější je spíše cesta postupných kroků, která je také v zájmu evropských leteckých dopravců.
K jednáním se snaží obě strany přistupovat bez předsudků. Teprve nadcházející kola jednání však ukáží, zda se delegace rozejdou s patovým výsledkem nebo zda půjde o počátek nového uspořádání mezinárodní letecké dopravy mezi dvěma regionálními uskupeními. Dosud jsou zkušenosti jen s liberalizací letecké dopravy v rámci regionálních seskupení.
Vladimír Junek,
konzultant pro leteckou dopravu