16. listopadu 2006
Rozhodnutí ministerstva financí, že renomovanému zahraničnímu poradci zadá rozbor situace v ČSA, protože v podniku ani po více než půl roce od výměny jeho vedení není patrný výraznější obrat, zasluhuje pozornost. Obecně se v systémovém poradenství (například i v technické pomoci OSN) uplatňují dvě varianty. Při první působí poradci zvnějšku, kteří předkládají zprávu, aniž by nesli zákonnou odpovědnost za důsledky nepřesností nebo nesprávnou interpretaci předložených závěrů. Druhou variantu představuje najmutí poradce, který má silný mandát, je zařazen do podniku a nese plnou právní odpovědnost podle právního řádu daného státu. Těchto expertů je nedostatek; v letectví jejich služby využili například vlastníci společností Swiss a Emirates – Holanďan Peter Bouw a Brit Tim Clark. Citlivé informace Zájemců o externí poradenství je naopak vždy dost. Při menší odpovědnosti získají citlivé informace, jejichž databáze mohou hned nebo později účelově jinak využít – je to získané know-how. Závěry rychlých termínovaných auditů pro podnikatelské drobečky (ČSA se v roce 2005 ve světovém žebříčku pravidelných dopravců pohybovaly kolem devadesátého místa) nemohou být vzhledem ke vzorovým kopytům, do nichž poradenské firmy údaje dosazují, dostatečně diverzifikované, stanoví jen základní bezrizikovou, často neinvenční a pouze věcnou linii. Po převzetí těchto externích zpráv si je navíc ještě třeba položit otázku „cui bono“, na což nejsme moc zvyklí. Při současných obtížích Českých aerolinií by podle mého názoru na vnější expertizu stačil úzký okruh renomovaných českých pracovníků, tvořený leteckým, finančním, systémovým a personálním odborníkem, zástupci ministerstev dopravy a financí a Úřadu pro civilní letectví, který má dostupné údaje o prolongacích osvědčení ČSA jakožto leteckého provozovatele. Ozdravný program jde správným směrem Ztráta kontinuity po necitlivě provedené obměně vedení leteckého podniku externisty a otupení dialogu mezi nově příchozím managementem a zaměstnanci patřily k hlavním příčinám pádu Swissairu, Sabeny i nedávných obtíží Delta Airlines. Schéma ozdravného programu prezidenta Radomíra Lašáka však přes kritický stav ČSA považuji za rozumné. Svým způsobem znovuobjevuje staré tradice: ČSA byly totiž vždy dimenzovány tak, aby poskytovaly dopravní služby nejen pro české (československé) potřeby, ale i pro třetí země. Tuto koncepci opíraly o regionální spoje a páteřní dálkovou síť. Ozdravný program ČSA musí znamenat restrukturalizaci podniku a právě k tomuto cíli Radomír Lašák míří. Neměl by se bránit rešerši externího českého týmu v podniku. Vlastnické poměry akciové společnosti ČSA stále dávají charakter státního podniku, a problémy ČSA tak mají povahu veřejnou; o potřebě požadované dvoumiliardové kapitálové injekce musí veřejnost přesvědčit.
Ing. Vladimír Junek, konzultant pro leteckou dopravu
Stát považuje pokračující ztráty národního leteckého dopravce ČSA za natolik vážnou věc, že se rozhodl k radikálnímu kroku. Podle informací denního tisku ministerstvo financí spolu s ministerstvem dopravy v nejbližší době vypíše tendr na poradenskou firmu, která navrhne restrukturalizaci ČSA. „Slibujeme si od toho, že tu neradostnou současnou situaci ČSA nám pomůže řešit renomovaná firma,“ citovala na začátku listopadu Mladá fronta Dnes ministra financí Vlastimila Tlustého.