Studie EBS

Letecké společnosti by se měly učit u integrátorů

Letecké společnosti by se měly učit u integrátorů

Leteckou dopravu čekají „divoké časy“. Riziko nepředvídatelných událostí, jako jsou přírodní katastrofy (naposledy erupce islandské sopky Eyjafjallajökull) nebo teroristické útoky, je vysoké. Přesto každé ohrožení zároveň přináší určité možnosti a příležitosti. Na pozitivnější stránku turbulentního vývoje trhu se snaží upozornit studie, kterou v červnu zveřejnil institut pro výzkum řízení zásobovacích řetězců SMI při European Business School (EBS).

Experti EBS uvádějí, že „tradiční“ letecké nákladní společnosti s velkou nelibostí sledují aktivity integrátorů. Koncerny jako FedEx nebo UPS se snaží uchytit i v ostatních segmentech trhu letecké přepravy, mimo jiné při přepravě těžkých nákladů. Díky vysoce moderním technologiím a procesům pracují integrátoři efektivněji než standardní nákladní divize leteckých společností.

Takovou efektivitu by si měla konkurence integrátorů osvojit, doporučují zpracovatelé studie. V neposlední řadě podle nich na inovacích vydělají samotní zákazníci. EBS upozorňuje na zásadní problém letecké dopravy – odvětví není absolutně připraveno na přechod k alternativním druhům pohonu, ačkoli ceny kerosinu soustavně rostou. Značný zásah bude představovat v roce 2012 zapojení letecké dopravy do evropského obchodu s emisními povolenkami. Někteří odborníci se domnívají, že je jen otázkou času, kdy se obchodování s emisními povolenkami rozšíří v celosvětovém měřítku.

Studie v tom vidí šanci na „investice do budoucnosti“. Kdo bude schopen intenzivně pracovat na zefektivnění procesů, bude investovat do úsporných letadel a bude hledat alternativy v pohonných systémech, může v budoucnu počítat s nezanedbatelným konkurenčním náskokem díky prodeji nevyužitých emisních povolenek i poskytování poradenského servisu, uvedli autoři studie.

n www.supplyinstitute.org

spinner