12. července 2010
Leteckou dopravu čekají „divoké časy“. Riziko nepředvídatelných událostí, jako jsou přírodní katastrofy (naposledy erupce islandské sopky Eyjafjallajökull) nebo teroristické útoky, je vysoké. Přesto každé ohrožení zároveň přináší určité možnosti a příležitosti. Na pozitivnější stránku turbulentního vývoje trhu se snaží upozornit studie, kterou v červnu zveřejnil institut pro výzkum řízení zásobovacích řetězců SMI při European Business School (EBS).
Experti EBS uvádějí, že „tradiční“ letecké nákladní společnosti s velkou nelibostí sledují aktivity integrátorů. Koncerny jako FedEx nebo UPS se snaží uchytit i v ostatních segmentech trhu letecké přepravy, mimo jiné při přepravě těžkých nákladů. Díky vysoce moderním technologiím a procesům pracují integrátoři efektivněji než standardní nákladní divize leteckých společností.
Takovou efektivitu by si měla konkurence integrátorů osvojit, doporučují zpracovatelé studie. V neposlední řadě podle nich na inovacích vydělají samotní zákazníci. EBS upozorňuje na zásadní problém letecké dopravy – odvětví není absolutně připraveno na přechod k alternativním druhům pohonu, ačkoli ceny kerosinu soustavně rostou. Značný zásah bude představovat v roce 2012 zapojení letecké dopravy do evropského obchodu s emisními povolenkami. Někteří odborníci se domnívají, že je jen otázkou času, kdy se obchodování s emisními povolenkami rozšíří v celosvětovém měřítku.
Studie v tom vidí šanci na „investice do budoucnosti“. Kdo bude schopen intenzivně pracovat na zefektivnění procesů, bude investovat do úsporných letadel a bude hledat alternativy v pohonných systémech, může v budoucnu počítat s nezanedbatelným konkurenčním náskokem díky prodeji nevyužitých emisních povolenek i poskytování poradenského servisu, uvedli autoři studie.