10. února 2005
Letiště v Praze-Ruzyni loni odbavilo rekordních 9,7 milionu cestujících, téměř o třicet procent více než v roce 2003. Podle generálního ředitele provozovatele letiště – státního podniku Česká správa letišť – Martina Kačura tak Ruzyně vykázala největší dynamiku v celém regionu střední Evropy. Oproti svému hlavnímu konkurentovi – vídeňskému Schwechatu (loni asi 14 milionů cestujících) – rostla tempem zhruba dvojnásobným. Výrazný nárůst přepravy se pozitivně projevil i na finančních výsledcích ČSL. Za loňský rok podnik podle Martina Kačura očekává zisk před zdaněním kolem 1,7 miliardy Kč (meziročně +30 procent). Tržby se s 4,2 miliardy Kč pohybovaly zhruba na úrovni roku 2003. Zvyšoval se zejména počet cestujících na pravidelných linkách (+34 procent), charterová doprava vzrostla jen o 7,5 procenta. Dramatický nárůst podle Martina Kačura potvrzují i výsledky prvních tří lednových týdnů, během nichž se provoz meziročně zvyšoval opět zhruba o třicet procent. O sloty pro letní sezonu navíc projevilo zájem i několik zcela nových dopravců. ČSL tak nejspíš bude muset revidovat svůj původní odhad na letošní rok z 11 milionů cestujících směrem nahoru. „Pokud si Praha podrží současné tempo růstu, převezme do tří až čtyř let pozici Vídně na trhu letecké dopravy. Stane se tak hlavním leteckým uzlem v regionu střední a východní Evropy,“ komentovala loňský vývoj pražského letiště ředitelka společnosti Jet Consult Dagmar Grossmann. Letiště podle ní těží z důsledné liberalizace letecké dopravy v ČR, která vytvořila silné konkurenční prostředí a podpořila zdravý vývoj národního leteckého dopravce ČSA, a z flexibilní obchodní politiky ČSL. Díky vyššímu konkurenčnímu prostředí je v Praze i větší diverzifikace provozu – zatímco ve Vídni se národní dopravce AUA na provozu na letišti podílí z 63 procent, ČSA mají v Praze podíl jen zhruba 45 až 48 procent.
Privatizace na spadnutí Dynamický rozvoj má však i stinné stránky. Stále naléhavěji je letiště například konfrontováno s omezenou kapacitou odbavovacího terminálu, kterou na potřebnou úroveň zvýší až zprovoznění nového Terminálu Sever 2 na počátku příštího roku. Již dříve – nejspíš v srpnu – však ČSL hodlá uvést do provozu některé části novostavby v celkové hodnotě kolem devíti miliard Kč, konkrétně spojovací objekt, který nový terminál napojí na současnou příletovou halu, a prst C, z nějž budou cestující nastupovat přímo do přistavených letadel. Kromě odbavovací haly začíná letiště limitovat i kapacita dráhového systému, kterou stejně jako v případě terminálu ČSL zatím průběžně řeší jen dílčími racionalizačními opatřeními. V loňském roce se přitom počet pohybů letadel na letišti zvýšil o plnou čtvrtinu na 145 tisíc. Do Prahy létají i stále větší letadla, což je trend, který ČSL v zájmu lepšího využití omezeného dráhového systému letiště letos podpoří i novou strukturou poplatků. K výstavbě stále potřebnější druhé paralelní dráhy v hodnotě pěti až sedmi miliard Kč hodlá ČSL přistoupit v roce 2007, město Praha ji v tom bude podle náměstka primátora Jana Bürgermeistera podporovat. Dráha je v územním plánu Prahy zahrnuta již řadu let, některé přilehlé obce však proti její výstavbě protestují. Připravovaná změna územního plánu by měla umožnit její dřívější realizaci. V souvislosti s úspěšným rozvojem pražského letiště – již jediného letiště ve správě ČSL – se stále častěji hovoří o možné privatizaci státního podniku, která by měla přijít na řadu na konci příštího roku nebo v roce 2007. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky připadá v úvahu i prodej akcií přes pražskou burzu. Nejprve bude nutné podnik transformovat na akciovou společnost, což by se mělo odehrát během letošního roku, řekl ministr s tím, že konečné rozhodnutí o způsobu privatizace bude záviset na postoji vlády. Investiční bankéři odhadují hodnotu ČSL na 17 miliard Kč, ale někteří vládní činitelé se vyslovili pro to, aby bylo v první fázi privatizováno jen zhruba 49 procent akcií. Podle Martina Kačura o vstup do podniku projevuje zájem řada firem, například australská Macquarie Airports. (spa)