18. května 2006
Pražské letiště cestujícím nově nabízí možnost, aby se k odletu
odbavili sami prostřednictvím internetu. Používání systému internetového
odbavení na letišti v dubnu schválil letištní výbor pro bezpečnost.
Cestující několika leteckých společností, kteří mají jen palubní
zavazadla, již nemusejí kvůli odbavení k přepážce. Na konci dubna to
oznámila ředitelka komunikace letiště Veronika Sedláčková. Od poloviny
dubna mohly letecké společnosti žádat o schválení konkrétního postupu
odbavení. Společnosti, které ho využívají na jiných letištích,
například Air France, KLM, British Airways, Swiss Air Lines, Finnair nebo
Lufthansa, již tuto možnost nabízejí i v Praze, řekla Veronika
Sedláčková. Cestující ČSA budou podle mluvčí Jitky Novotné moci službu
odbavení po internetu na pražském letišti začít využívat ve druhé
polovině roku. Zatím žádné letiště, které používá odbavování po
internetu, se systémem nemá negativní zkušenosti, řekla dále Veronika
Sedláčková. Obecně platí, že při internetovém odbavení si pasažér na
serveru letecké společnosti rezervuje a zaplatí elektronickou letenku. Pak si
při vlastním odbavení vybere místo v plánu kabiny a vytiskne palubní
vstupenku, která vypadá stejně jako vstupenka, kterou by dostal přímo na
letišti u odbavovací přepážky. Po příchodu na letiště už nemusí
k odbavovací přepážce a prochází pasovou a bezpečnostní kontrolou
přímo do odletové čekárny. Vedle odbavení po internetu mohou klienti
využívat i jiné formy. Například ČSA nabízejí odbavení po telefonu.
Vytištěnou palubní vstupenku si jejich klienti v tomto případě
vyzvedávají u přepážky ČSA na letišti, a vyhnou se tak čekání
u odbavovací přepážky. Zájem o odbavení po telefonu mají podle mluvčí
hlavně obchodníci, kteří cestují jen s kabinovým zavazadlem a chtějí
ušetřit čas na letišti. V druhé polovině let- ní sezony hodlá národní
dopravce v Praze instalovat také tzv. samoodbavovací kiosky.
(čtk)