14. září 2006
Pod jednou střechou od začátku srpna v Praze působí české zastoupení Lufthansa Cargo a Swiss WorldCargo. Praha se tak po Aténách a Varšavě stala třetím místem východní Evropy, v níž se obě společnosti tímto způsobem snaží využívat synergických efektů. Oba dopravci na trhu i po loňské fúzi nadále působí pod vlastní znač-kou a s odděleným účetnictvím. Když mateřský německý koncern Lufthansa převzal úplnou kontrolu nad švýcarskou leteckou společností Swiss, jejíž součástí je i Swiss World Cargo, nebyly zpočátku kontury spolupráce obou nákladních divizí příliš jasné. Nakonec se jejich vedení z důvodu odlišné firemní kultury, rozdílných trhů a obchodní strategie shodlo na zásadě „samostatné lety, společné rozhodování“. Současně však obě společnosti hledají na různých trzích i možnosti synergií, například při pozemním odbavení na letištích či koordinaci náhradní kamionové přepravy. Tímto způsobem již oba dopravci spolupracují například v Miláně, Bruselu, Curychu nebo Lisabonu. Jednou z možností je i společná kancelář při zachování vlastní identity, týmu a kontaktního místa obou značek, jako právě v Praze. „Model, který jsme zavedli v Praze, je silný a bude jistě inspirací i pro spolupráci na dalších trzích,“ řekl při symbolickém přestřižení pásky na konci srpna v Praze ředitel Swiss World-Cargo Oliver Evans. Podobnou úpravu podle něj v nejbližší době přijmou také v Budapešti a Bukurešti a do konce roku ještě zhruba v „půl tuctu“ dalších míst. V dalších zemích konkrétně ve Slovinsku, Chorvatsku, Bulharsku a Makedonii – Lufthansa Cargo od prvního září zase prodává produkty Swiss World-Cargo jako GSA. Různé značky,různí zákazníci „Spolupráce mezi oběma společ-nostmi v nákladní dopravě je ponechána na členech. Rozhodli jsme se udržet značky a organizaci obou firem, a to na základě zpětné vazby od zákazníků, kteří chtějí mít i nadále možnost volby,“ řekl v Praze nový člen výkonné rady Lufthansa Cargo zodpovědný za finance a lidské zdroje Roland Busch. „Nové možnosti nespočívají v integraci, nýbrž ve využití zkušeností obou značek,“ poznamenal k tomu Oliver Evans. Lufthansa Cargo, která je na většině trhů střední a východní Evropy číslem dvě po národním dopravci, ale v celém regionu je lídrem, se bude nadále orientovat na větší zákazníky, zatímco Swiss WorldCargo se bude profilovat jako „niche carrier“ a zaměřovat na malé podniky a jejich speciální požadavky. Díky charakteru švýcarského trhu je odborníkem například na přepravy vysoce hodnotného zboží (valuables), přepravy pod kontrolovanou teplotou a přepravy nebezpečných věcí. Z hlediska přepravené tonáže za-ujímá Lufthansa Cargo / Swiss World- Cargo ve světovém žebříčku druhé místo s tržním podílem 7,2 procenta. Roční obrat obou dopravců v České republice a na Slovensku se pohybuje kolem pěti milionů €, již letos by jej však chtěli zvýšit na sedm milionů €. Další růst očekávají například v souvislosti s rozvojem automobilového průmyslu v obou zemích. Celý trh střední a východní Evropy oba dopravci považují za velmi perspektivní. Stejně jako v západní Evropě se zde sice sazby trvale snižují, region však vykazuje dynamický nárůst tonáže, především v importu. Současně se musí potýkat s konkurencí nejen národních dopravců, Austrian Airlines a integrátorů, ale nově i přímých nákladních letů mezi regionem a Dálným východem. Aktivity v regionu obě společnosti koordinují z Vídně.
(spa)