21. prosince 2006
Vláda na počátku prosince pověřila ministra dopravy vypracováním ekonomické analýzy, která ocení pozemky potřebné pro stavbu přistávací dráhy ruzyňského letiště z hlediska jejich přínosu pro zvýšení privatizační hodnoty Letiště Praha. Po jednání vlády to uvedl premiér Mirek Topolánek. Ministerstvo dopravy jedná se skupinou Penta, která část potřebných pozemků vlastní, o jejich ceně. Pozemky letiště potřebuje pro výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy, která je klíčová pro jeho další rozvoj. „Studie by měly určit, kam až bychom mohli s cenou jít,“ uvedl Mirek Topolánek. Podle něj jde o to, aby Letiště Praha vstupovalo do privatizace s jasnými majetkovými vztahy. A další dráha může podle premiéra přinést dodatečný výnos z privatizace společnosti. „Letiště Praha připravíme do poloviny roku k převodu na akciovou společnost,“ dodal Mirek Topolánek. Penta vlastní až 50 procent pozemků potřebných pro stavbu dráhy. Premiér naznačil, že ve hře zůstává i vyvlastnění pozemků. Dráha je hlavním omezením dalšího rozvoje letiště Omezená kapacita současné jediné vzletové a přistávací dráhy je hlavní překážkou rozvoje letiště, které hodlá nejpozději od roku 2020 odbavovat každoročně více než 20 milionů cestujících. „Dráhový systém dosáhl maxima, další možnosti jsou omezené,“ poznamenal k tomu na konci listopadu ředitel Řízení letového provozu (ŘLP) Petr Materna. Letiště Praha se nicméně ve spolupráci s ŘLP snaží kapacitu dráhy průběžně zvyšovat, například budováním vedlejších pojezdových drah, zlepšováním technologie navigace nebo pomocí změn pilotních postupů při přistávání. Zatímco v roce 2003 mohla dráha obsloužit za hodinu jen 34 přistávajících nebo startujících letadel, letos zvládla již 40 pohybů, uvedla ředitelka Letiště Praha Hana Černochová. I tato snaha však brzy narazí na strop, kterým je podle ní 46 pohybů za hodinu. Stavba nové dráhy sice z administrativních důvodů nezačne podle původního plánu již v příštím roce, to by však nemělo ovlivnit plánovaný termín zahájení provozu v roce 2010. „V současnosti již připravujeme dokumentaci pro studii vlivu stavby na životní prostředí EIA,“ řekla na Hana Černochová. Jednání se společností Penta ředitelka odmítla komentovat. „Máme velkou chuť se domluvit, máme však i pojistky pro případ, že bychom se nedomluvili,“ řekla pouze.
Letiště Praha je největším letištěm v nových členských zemích Evropské unie. Celkem by letos mělo odbavit 11,5 milionu cestujících a vytvořit zisk kolem jedné miliardy Kč. Snížení z loňských 2,17 miliardy je podle Hany Černochové dáno tím, že se podnik musí letos vypořádat s růstem nákladů o 1,3 miliardy Kč, které přímo souvisejí s provozem nového, letos v lednu otevřeného moderního terminálu Sever 2.
(čtk/spa)