Cargolux posiluje a plánuje pořízení dalších boxingů

Lucembursko

Lucemburská letecká nákladní společnost Cargolux v loňském obchodním roce zvýšila obrat o 19 procent na 1,45 miliardy USD. Její čistý zisk byl s 89,4 milionu USD meziročně vyšší o 7,1 procenta, částečně se na něm však podílely jednorázové příjmy, jako například kapitálové navýšení o 12 milionů USD. Výsledky sedmý největší nákladní dopravce světa a největší čistě nákladní dopravce Evropy (podle statistik IATA) zveřejnil na výroční konferenci na konci dubna. „Pokles zisku byl zapříčiněn zejména silným růstem ceny kerosinu. V roce 2005 jsme museli na pohonné hmoty vydat navíc 170 milionů USD, a to i přesto, že jsme pojištěni proti cenovým výkyvům této strategické komodity,“ řekl ředitel společnosti Cargolux Ulrich Ogiermann. Cargolux loni přepravil 644 613 tun nákladu, o 8,3 procenta více než o rok dříve. Jeho výkony se zvýšily o 3,5 procenta na 5292 milionů tunokilometrů, zatímco nabízená kapacita vzrostla o sedm procent. Dopravce tak předčil loňský průměrný růst letecké nákladní dopravy – kolem 2,5 procenta a dále zvýšil svůj podíl na trhu. Cargolux v současné době provozuje flotilu čtrnácti nákladních speciálů Boeing B747–400, kterou hodlá dále rozšiřovat. „V uplynulých letech jsme vždy vykazovali dvouciferný nárůst a posilovali jsme rychleji než trh. Tento trend chceme udržet i v budoucnu, a proto připravuje nákup dalších strojů,“ uvedl dále Ulrich Ogiermann. Na konci letošního roku by měl Cargolux převzít další nákladní B747–400F přestavěný z osobní verze. V letech 2007 a 2008 se pak jeho flotila rozroste o další dva letouny B747–400F na celkem sedmnáct strojů. Od roku 2009 hodlá Cargolux – jako první odběratel na světě – do služby postupně zařadit také deset nákladních speciálů B747–8F. Nové stroje s přepravní kapacitou 140 tun mají až o 17 procent nižší spotřebu než nyní používané B747–400F. „Velmi intenzivně jsme testovali také obří nákladní speciál Airbus A380F, nakonec jsme ale dospěli k tomu, že boeingy jsou pro naši síť lepším řešením,“ uvedl Ulrich Ogiermann s tím, že u řady destinací Cargoluxu nejsou vzletové a přistávací dráhy tak velké, aby byly použitelné pro stroj rozměrů a výkonnostních parametrů A380F. To je například případ letišť v Abidjanu, Lusace, Panama City nebo Kinhase. „Samozřejmě, že bychom na našich klíčových spojích rádi nasadili i moderní airbus, ale souběžný provoz různých typů by byl neúnosně drahý,“ zdůvodnil Ulrich Ogiermann konečné odmítnutí nabídky konsorcia Airbus. Význam uzlu v Lucemburku klesá Cargolux v posledních letech posiluje své pozice zejména v Asii, na Blízkém východě, v Severní a Latinské Americe. Naproti tomu výrazně poklesl význam jeho domovského leteckého přístavu Lucemburk jako hlavního překladového uzlu, mimo jiné i kvůli zavedení zákazu nočních letů. Pozornost proto Cargolux hodlá do budoucna věnovat letištím Milán-Malpensa (Itálie) a Baku (Ázerbájdžán). K třetinovému (33,7 %) podílu v Cargoluxu, který je nyní na prodej, Ulrich Ogiermann uvedl, že o něj projevilo zájem deset uchazečů od finančních investorů až po letecké společnosti. Nabízený podíl patřil zkrachovalému švýcarskému Swiss-airu (SAir Lines), od nějž jej zpět koupili lucemburští investoři. „Společně s našimi vlastníky všechny uchazeče velmi pečlivě zkoumáme. Budoucí partner musí být skutečným přínosem, měl by být schopen posunout nás dál,“ zdůraznil Ulrich Ogiermann. Rychlý prodej třeti- ny podniku je podle něj velmi ne-pravděpodobný. Zbytek akcií je v ru- kou společnosti Luxair (34,9 %), lucemburských finančních institucí (31,1 %) a několika nezávislých akcionářů (0,3 %). Agentem pro ČR Air Transport Solutions V říjnu loňského roku Cargolux jmenoval svým Cargo Sales agentem pro Českou republiku pražskou společnost Air Transport Solutions, která poskytuje služby i dalším leteckým společnostem. Při využití kamio- nového servisu do Budapešti k následným letům do hubu v Lucemburku tak čeští speditéři získali přístup k plné šíři služeb letecké společnosti Cargolux. Heiner Siegmund www.cargolux.com www.atsolutions.cz

spinner