3. května 2010
Po téměř rekordním vytížení v lednu a únoru přijalo vedení německé Lufthansy Cargo rozhodnutí, že připraví dva ze čtyř nákladních speciálů MD-11 uložených v kalifornské poušti na obnovení provozu. „Chceme být schopni rychle zareagovat, až se poptávka dále zvýší,“
řekl na tiskové konferenci ve Frankfurtu nad Mohanem na konci března předseda představenstva německého nákladního leteckého dopravce Carsten Spohr.
Další dvě z celkem devatenácti nákladních letadel flotily Lufthansy Cargo zatím zůstanou na poušti v rezervě. Dodatečné kapacity pro případ naléhavé potřeby však bude mít dopravce k dispozici také u své dceřiné společnosti AeroLogic, která v průběhu letošního roku převezme další čtyři letadla Boeing 777.
Krize polevuje
V prvních třech měsících roku jeden z největších světových leteckých nákladních dopravců přepravil 390 tisíc tun nákladu a pošty, meziročně o 19,3 procenta více. Největší nárůst zaznamenal v relaci do Ameriky (+27,8 procenta) a Asie/Tichomoří (+21,7 procenta). Jeho dopravní výkony se zvýšily o 22,2 procenta na 1,9 miliardy tunokilometrů a vytížení vzrostlo o 14,2 procentního bodu na 71,8 procenta. Dále tak pokračuje oživení, které Lufthansa Cargo začala zaznamenávat už v posledním čtvrtletí loňského roku, kdy také přikročila ke zvýšení přepravních tarifů.
Zpět k zisku
Po loňské rekordní ztrátě tedy zřejmě Lufthansa Cargo letos směřuje opět k zisku. Pokud vydrží současný pozitivní vývoj, mohla by tento cíl podle Carstena Spohra naplnit již letos.
V „nejobtížnějším a nejdramatičtějším roce v historii podniku“ Lufthansa Cargo loni zaznamenala pokles objemu přepravy o deset procent a celkového obratu zhruba o třetinu na 1,95 miliardy €. Pokles příjmů způsobil ze dvou třetin pokles objemu zboží, z jedné třetiny pokles cen za přepravu, uvedl předseda představenstva pro finanční a personální otázky Peter Gerber.
Jen díky pružnému snižování nákladů (o 23 procent na 2,12 miliardy €) se podle něj vedení dopravce podařilo udržet provozní ztrátu na úrovni 170 milionů €. Za základní kameny „úspěšného krizového managementu“ označil pružné snížení kapacit o osm procent a omezování personálních nákladů pomocí práce na kratší pracovní úvazek. Experiment s omezenou pracovní dobou však nyní společnost nejspíš možná po roce a půl ukončí. Díky stále vyšší poptávce se zaměstnanci společnosti postupně začnou vracet k běžnému pracovnímu týdnu, řekl Peter Gerber.
Integrace Austrian Cargo
Za hlavní úkoly pro letošní rok Carsten Spohr označil pružně reagovat na výkyvy trhu a vrátit se k zisku nejpozději v roce 2011. Současně bude pokračovat rozvoj flotily dceřiné společnosti AeroLogic, optimalizace finanční struktury čínského joint venture Jade Cargo International, který poprvé v historii skončil v černých číslech, a integrace nového přírůstku – rakouských Austrian Airlines Cargo – včetně investic do nového cargocentra na vídeňském letišti.
Luboš Spálovský