Přeprava pod kontrolovanou teplotou

Lufthansa Cargo zavádí chladírenské kontejnery Opticooler

Lufthansa Cargo zavádí chladírenské kontejnery Opticooler

Německá letecká nákladní společnost Lufthansa Cargo představila na konci srpna ve Frankfurtu nad Mohanem poslední novinku na poli leteckých chladírenských kontejnerů. Werner Dommermuth, předseda představenstva jejího výrobce – společnosti Dokasch GmbH, novinku Opticooler označil za „mercedes“ mezi přepravními boxy. Nový je ze-jména provoz na akumulátory, jejichž energie Opticooleru vystačí na více než sto hodin provozu, než je nutné je znovu nabít.

Letecké kontejnery jsou zpravidla chlazeny suchým ledem. Jeho výpary ovšem nejsou vhodné pro některé vysoce citlivé farmaceutické nebo medicínské produkty, například inzulin. Hans-Peter Justus, ředitel oddělení chladírenské dopravy Lufthansa Cargo, oznámil, že dopravce prozatím koupil celkem čtyřicet kontejnerů Opticooler. Lufthansa se tak stala prvním a exkluzivním uživatelem nového systému, kromě jejích dceřiných společností Swiss, AUA a bmi zatím žádná další letecká společnost novými kontejnery nedisponuje. „Počet jednotek Opticooler budeme dále zvyšovat,“ dodal vedoucí centra pro odbavení chladírenského zboží Luft-hansy Cargo Michael Breul.

V době prezentace produktu nebylo jasné, kdo ze zákazníků německého dopravce se stane prvním „uživatelem“ nového systému; v úvahu připadají především přední světové farmaceutické koncerny a distributoři léčiv, například australský koncern CSL Behring, který dodává krevní plazmu a deriváty. Ředitel logistiky CSL Behring v Evropě Martin Hobi uvedl, že jeho společnost má velký zájem Opticooler otestovat a pravděpodobně jej v budoucnu využije. V podobném duchu se vyjádřili i další lídři farmaceutického trhu jako Novartis, Sanofi, Pfizer nebo Eli Lilly.

Lufthansa Cargo předpokládá, že přeprava přímo ze závodu výrobce v Evropě ke konečnému odběrateli v Číně nebo Latinské Americe bude trvat nejvýše 96 hodin. Cenu za speciální kontejner se novináři nedozvěděli. „Stojí jako mercedes nebo BMW,“ řekl Michael Breul. Jaký model měl konkrétně na mysli, však neuvedl.

K nasazení novinky do plného provozu bude ovšem ještě nutné vyřešit řadu otázek, zejména logistického rázu. Například zda mají být špičkové kontejnery Opticooler skladovány v cargocentru ve Frankfurtu nebo zda bude část zásob chladírenských kontejnerů decentralizována a předeponována přímo k výrobcům či distributorům léčiv. Bude třeba také provést proškolení personálu na pobočkách mimo Frankfurt nad Mohanem.

Hodnota zásilek s kontrolovaným teplotním režimem tvoří u Lufthansa Cargo pouhé jedno procento z celkové hodnoty přepraveného zboží, ale poptávka po přepravě vakcín, krevní plazmy a různých léčiv se trvale významně zvyšuje. Před přepravními obaly systému Opticooler se proto zřejmě otevírají velké možnosti využití.

Heiner Siegmund

spinner