Letecká doprava

Německo chce daň z letecké dopravy v celé unii

Německo chce daň z letecké dopravy v celé unii

Německá vláda plánuje novou daň pro leteckou dopravu. Letecké společnosti v Německu by měly od ledna příštího roku odvádět v závislosti na vzdálenosti až 26 € (zhruba 662 Kč) na cestujícího. Vláda si od zdanění slibuje, že se jí podaří vybrat až jednu miliardu € ročně.

Německý ministr dopravy Peter Ramsauer navíc hodlá prosazovat, aby německý návrh přijaly i ostatní země Evropské unie. „Budu prosazovat co nejkonzistentnější postup,“ řekl v červenci.

Návrh nové daně šokoval celé odvětví letecké dopravy a okamžitě vyvolal protesty dopravců a odvět-vových sdružení. Německé Sdružení leteckých dopravců BDF odhadlo, že do zahraničí se kvůli nové dani z Německa přesune deset tisíc pracovních míst a počet cestujících klesne o pět milionů ročně, tedy o zhruba tři procenta. Německé ministerstvo hospodářství vzneslo podle zpráv v německém tisku vůči návrhu námitky. Daň by snížením dopravy mohla podle ministerstva způsobit větší výpadek rozpočtových příjmů, než by sama přinesla.

Dopravci se obávají dalších finančních problémů

Největší němečtí dopravci Luft-hansa a Air Berlin poukazují na to, že daň má přijít v době, kdy se letecká doprava snaží po nejhorším propadu za několik desetiletí vrátit k zisku. Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA v červnu varovalo, že evropská letecká doprava oživuje kvůli dluhové krizi a jarnímu výbuchu islandské sopky mnohem pomaleji, než se čekalo.

„Považujeme tuto daň za narušení hospodářské soutěže,“ uvedl mluvčí druhé největší letecké společnosti v Německu Air Berlin.

(čtk)

spinner