12. dubna 2010
Evropská asociace nízkonákladových leteckých společností (ELFAA) vyzvala Evropskou komisi, aby prošetřila podezření ze státní pomoci několika evropským dopravcům včetně společností SAS, Malév, Spanair a ČSA. Asociace se na Evropskou komisi v této záležitosti obrátila podruhé během pěti měsíců.
Evropská asociace nízkonákladových leteckých společností (ELFAA) vyzvala Evropskou komisi, aby prošetřila podezření ze státní pomoci několika evropským dopravcům včetně společností SAS, Malév, Spanair a ČSA. Asociace se na Evropskou komisi v této záležitosti obrátila podruhé během pěti měsíců.
„I když jsou diskontní aerolinie vystaveny stejným tlakům na náklady jako jejich tradiční rivalové, žádnou podporu od států nežádaly,“ uvedl generální ředitel ELFAA John Hanlon. Od zaslání první stížnosti se přitom podle něj rozšířila státní pomoc pro skandinávské SAS, španělský Spanair a maďarský Malév a Česká republika poskytla ČSA úvěr zhruba 94 milionů €.
Komise už prošetřuje úvěr pro ČSA
Úvěr pro ČSA od státního podniku Osinek již Evropská komise vyšetřuje. Půjčka zhruba 2,5 miliardy Kč měla dopravci pomoci vytvořit rezervu na „horší časy“ a pomoci se splátkami leasingu na letadla. Pokud by Evropská komise došla k závěru, že úvěr byl státní pomocí, ČSA by nejspíš musely peníze vrátit. Podle propočtu ELFAA evropské vlády daly jako podporu jmenovaným dopravcům 1,16 miliardy € (zhruba 29,5 miliardy Kč). Podle Johna Hanlona je to skandální plýtvání veřejnými financemi v době, kdy si evropské ekonomiky takovou štědrost nemohou dovolit.
ELFAA zastupuje desítku nízkonákladových evropských leteckých
společností včetně britského easyJetu a irského Ryanairu. Její členové
přepravují přes 160 milionů cestujících ročně a podílejí se na letech
po Evropě 35 procenty.
(čtk)