2. července 2010
I po dokončení všech plánovaných projektů rozvoje letištní infrastruktury zůstane v roce 2030 více než jedenáct procent poptávky po letecké dopravě v České republice neuspokojených. Objem letecké dopravy by se v tomto období měl oproti současnému stavu zdvojnásobit. Na setkání Institutu pro veřejnou diskusi to v polovině června v Praze uvedli Magda Gregorová z oddělení statistik a předpovědí evropské agentury Eurocontrol a Philipp Ahrens z organizace ACI Europe.
Přední čeští i zahraniční odborníci na akci zdůraznili význam letecké dopravy pro ekonomiku a zaměstnanost. Největší dopad má zejména na regiony v blízkém okolí letišť.
Podle Petra Zahradníka z České spořitelny je jedním z hlavních rysů letecké dopravy její finanční soběstačnost. „Letectví je jediným sektorem dopravy, který nemá žádné nároky na státní rozpočet,“ řekl. Jeho slova potvrdil také analytik Jan Procházka, který podporu letectví považuje za „nízkonákladovou variantu dalšího rozvoje dopravy v ČR“.
Objem letecké dopravy výrazně vzroste
Všichni odborníci se shodli na tom, že navzdory dočasným výkyvům lze v nejbližších dvaceti letech očekávat výrazný nárůst objemu letecké dopravy. Podle Jana Procházky by do roku 2030 měl v České republice počet přepravených osob vzrůst o 144 procent. Magda Gregorová dodala, že podle propočtů agentury Eurocontrol by v regionu letecká doprava měla růst průměrně o 3,5 procenta ročně.
Výrazný nárůst se očekává v celém regionu střední a východní Evropy. Další rozvoj však naráží na nedostatečné kapacity letišť. Podle odhadu agentury Eurocontrol se v roce 2030 nebudou moci uskutečnit více než dva miliony poptávaných letů z důvodu nedostatečné kapacity letišť a jejich přistávacích drah. „Polovina letů bude navíc ohrožena zpožděními, protože letadla budou odlétat nebo přistávat z letiště bez jakékoliv rezervní kapacity,“ dodala Magda Gregorová.
Nejvíce letů bude i nadále směřovat do Prahy
Nejdůležitějším článkem letecké infrastruktury v ČR je pražské letiště v Ruzyni, které nyní zajišťuje více než 90 procent veškeré letecké dopravy v republice. Tak by tomu mělo být i v budoucnu. Bude však nutné dobudovat potřebné kapacity. „Česká republika se ostatním členům Evropské unie zavázala zajistit dostatečnou letištní kapacitu pro další rozvoj letectví,“ připomněl Philipp Ahrens. Ta by měla vzniknout právě v Praze, kterou Philipp Ahrens považuje za „vstupní bránu do ČR“.
V rámci diskuse se odborníci věnovali také otázce regionálních letišť. Shodli se však na tom, že z pohledu letecké dopravy je Praha dominantní lokalitou, do které bude i nadále směřovat většina provozu. „Až 95 procent cestujících využívajících služeb Letiště Praha svou cestu končí právě v Praze nebo ve Středočeském kraji,“ uvedl v této souvis-losti Miroslav Dvořák, generální ředitel Letiště Praha. Informoval současně o plánované výstavbě nové dráhy na Ruzyni. „Paralelní dráha vyřeší nedostatek dráhové kapacity na dlouhou dobu, už nyní jsme ve špičkových časech zcela naplněni,“ řekl Miroslav Dvořák.
(ivd)