Jan Grabmüller (ČSA Cargo) pro DN

„Outsourcing budeme v dlouhodobém horizontu hodnotit pozitivně“

Poprvé v historii provozuje letos český národní letecký dopravce nákladní dopravu bez vlastního handlingového zázemí. O důsledcích loňského prodeje vlastního cargo terminálu s více než sto zaměstnanci společnosti Central European Handling a o perspektivách nákladní letecké dopravy na pražském letišti jsme hovořili s ředitelem úseku ČSA Cargo Ing. Janem Grabmüllerem.

„Jak se loni v meziročním srovnání vyvíjely výnosy Českých aerolinií z nákladní dopravy?“

„V loňském roce se nám podařilo navýšit meziročně výnosy o 2,5 procenta, a to i přes redukci kapacit na začátku roku. Obměnili jsme totiž prodejní agenty v několika destinacích a začali se zaměřovat na nejvýnosnější trasy. Kromě toho se nám rovněž podařilo vstoupit na asijský trh, který je pro letecké cargo nejdůležitější.“

„Co přineslo první čtvrtletí a jaký je výhled na celý letošní rok?“

„Po prvním čtvrtletí 2008 se zatím držíme meziročně okolo 99,9 procenta. Přerušili jsme přitom nákladní lety do Hongkongu a Dubaje, které se chystáme znovu otevřít na začátku hlavní cargo sezony v září. Ale před letní sezonou České aerolinie otevírají nové destinace Almaty, Rostov na Donu, Damašek a Tbilisi, které patří – co se týče leteckého carga – mezi populární destinace.“

„Jaké změny přináší postupná obměna a rozšiřování letadlového parku ČSA?“

„Obměna flotily s moderními Airbusy řady A320 a A319 má pro společnost přínos zejména z hlediska efektivity a úspor paliva, ale také delšího doletu. Pokud jde o České aerolinie Cargo, pak velkou výhodou nových letadel je využívání ULD systému, tedy leteckých kontejnerů. Díky tomu lze letadlo při zrychlené otočce na letišti ve velmi krátké době efektivně vyložit a naložit. Může také přepravovat i rozměrnější a těžší kusy zboží, se kterými by se manuálně velmi složitě v nákladovém prostoru manipulovalo. Využívání ULD má výhody i v síťovém efektu – kontejnery se mohou naložit zbožím již u odesílatele a odvážet bez překládání až do konečné destinace.“

„Na kterých linkách přetrvává největší nedostatek kapacit, případně jaké jsou další překážky růstu objemu přepravného zboží?“

„České aerolinie Cargo nejvíce vytěžují kapacity do východoevropských destinací, jako je Minsk, Kyjev, Jerevan,Jekatě­rinburg, Petrohrad či pobaltské státy. Na těchto trasách bychom byli schopni plně využít i větší typy letadel. Rozvíjíme proto i paralelní síť náhradní dopravy formou kamionů. Ne všude je však pozemní způsob dopravy vhodný, a proto v současné době intenzivně hledáme dodatečnou kapacitu přes jiné partnery.“

„Jak se osvědčila codesharová spolupráce na pravidelné nákladní lince Praha – Dubaj – Hongkong se společností Emirates SkyCargo? Hledáte další možnosti podobné spolupráce?“

„Pro naši společnost a její další rozvoj to je velmi cenná zkušenost. Potenciál pro další společné operování máme, a proto počítáme s obnovením spolupráce (po přerušení loni na podzim). Z hlediska Českých aerolinií jsme dokázali, že objemy zboží do České republiky a východní Evropy jsou k dispozici, je však nutné se velmi dobře věnovat osvětě a prodeji tohoto regionu u zákazníků v Asii, abychom dokázali odolat konkurenci okolních západoevropských hubů. Pro Čínu byla Praha dlouhodobě pouze bezvýznamný bod na mapě malé Evropy. Mnozí asijští zákazníci vůbec netuší, kam je jejich cargo finálně určeno, a hledají pouze první volný bod v Evropě. O zbytek se starají kamiony.“

„Lze s odstupem doby říci, že outsourcing handlingových aktivit a koncentrace na ,core business‘ přinesly pro nákladní divizi ČSA pozitivní efekt?“

„Na hodnocení s odstupem doby ještě neuplynulo dost času. Vždyť nový majitel vstoupil do terminálu před pár měsíci. Za hlavní přínos nyní považujeme to, že se staráme již výhradně o aktivity přepravy zásilek své vlastní společnosti a partnerů, pro které tyto služby zastupujeme. Dokud jsme byli zároveň handlingovým agentem třetích stran, museli jsme podporovat v odbavovacích službách i svou obchodní konkurenci na trhu. To již neplatí, protože handling provozuje nezávislý subjekt.“

„Jak hodnotíte spolupráci s provozovatelem vašeho bývalého cargo terminálu?“

„V poli obchodního vztahu společností Skyport a České aerolinie Cargo se po počátečních nedorozuměních nyní spolupráce zlepšuje každým dnem. Věřím, že pokud bude motivace handlingového agenta sladěna s naší, to jest zaměřena hlavně na kvalitu služeb Českých aerolinií a rozvoj hubu Praha, budeme outsourcing v dlouhodobém horizontu hodnotit opravdu pozitivně.“

„Jaký je trend vývoje poptávky a cen? Roste letecká nákladní doprava úměrně nárůstu zahraničního obchodu?“

„Každá letecká společnost v současné době cítí neustálý tlak na cenu, a to vzhledem ke stále rostoucím nákladům zejména na palivo. Proto je konkurence velmi tvrdá a nesmlouvavá. Vývoj zahraničního obchodu a nákladní letecké dopravy spolu velmi úzce souvisí, zejména v určitých segmentech průmyslu využívajících světovou dělbu práce. Pohybující se kurzy měn, politické změny, ekonomické krize a naopak boomy, stejně pak přírodní katastrofy a počasí vůbec, se na letecké nákladní přepravě projevují v první vlně, jelikož je se světovou ekonomikou velmi úzce spjata.“

„Co brání výraznějšímu rozvoji nákladní dopravy konkrétně na pražském letišti?“

„Pražské letiště je velmi atraktivní bod uprostřed Evropy. Toho jsou si ale vědomi i jeho nejbližší konkurenti – letiště Vídeň, Frankfurt, Mnichov, Amsterdam, Lucemburk a nově Lipsko či Budapešť. V nich spojily síly a všechny subjekty ovlivňující rozvoj táhnou za jeden provaz. Tato letiště mají postavené moderní terminály s rychlým odbavením a efektivním tranzitem, letištní logistické parky pro agenty, dávají slevy na handlingových, přistávacích a přibližovacích poplatcích. Jsou obklopena sítí fungujících dálnic a celní procedury v nich fungují pomocí zjednodušených postupů.

Náš hub je na dobré cestě dosáhnout podobné atraktivity. Ale konkurenci je třeba předstihnout, ne na ni pouze reagovat, jinak bude Praha stále o krok zpět.“

„Jaké aktuální úkoly v této souvislosti stojí před ČSA Cargo?“

„My se již druhým rokem snažíme o otevření nových trhů, abychom zachytili zboží, které Prahu obtéká, zejména z Asie. Rozvíjíme rovněž úzkou spolupráci se členy aliance SkyTeam Cargo, kteří do Prahy jako východoevropské destinace investují víc než dříve a začínají ji řadit výš ve své hierarchii důležitostí. Jasným příkladem je úspěšný vstup letecké společnosti Delta, kterou zastupujeme jako prodejní agent v České republice. Růstem vlastních kapacit do východní Evropy zatraktivňujeme Prahu jako regionální evropský hub a tímto směrem také bude pokračovat naše úsilí i v budoucích letech.“

(spa)

spinner