Evropská unie pověřila Českou republiku vedením projektu vývoje malých letadel

Projekt CESAR

Evropská komise podpoří více než 18 miliony € velký mezinárodní projekt výzkumu a vývoje malých dopravních letadel, který iniciovala Asociace leteckých výrobců České republiky (ALV). Na integrovaném projektu s celkovým rozpočtem 33,8 milionu €, který je součástí 6. rámcového programu výzkumu Evropské unie, se bude podílet konsorcium čtyřiceti organizací ze čtrnácti evropských zemí. Poprvé v historii povede projekt podobného rozsahu organizace z nové členské země unie – český Výzkumný a zkušební letecký ústav, a. s. (VZLÚ). Tříletý projekt s označením CESAR (Cost-Effective Small Air-craft) je zaměřen na potřeby podniků podílejících se na výrobě menších regionálních letounů pro pět až patnáct cestujících. Výzkumné a vývojové aktivity v jeho rámci budou směřovat k definování nového vývojového konceptu, který by umožnil snížení vývojových nákladů a zkrátil čas potřebný k uvedení letounů této kategorie na trh (time-to-market), uvádí se v návrhu projektu, který vypracoval mezinárodní tým v čele s Karlem Pagerem z VZLÚ. Zároveň se řešitelé budou zabývat také kritickými systémy letounu, které mají zásadní vliv na snížení provozních nákladů a zvýšení bezpečnosti přepravy cestujících. Rámcové programy patří mezi nástroje, kterými Evropská komise podporuje výzkum a technologický vývoj v mnoha oblastech, včetně letectví. Přihlášku projektu CESAR pro tuto příležitost založené konsorcium podalo do třetí výzvy šestého Rámcového programu již loni v červenci. Letos v lednu pak projekt po více než roční přípravě prošel kladným hodnocením Evropské komise, která CESAR vybrala jako druhý nejlepší z pěti integrovaných projektů, jež podpoří. Evropská unie tak začne vůbec poprvé přispívat i na výrobu menších letadel. Podmínku zapojení subjektů z asociovaných zemí konsorcium splnilo přijetím ukrajinského výrobce, který pro malá letadla vyrábí vysoce kvalitní motory. V současné fázi jsou členové konsorcia ve fázi kontraktačních jednání s Evropskou komisí; vlastní realizace projektu by měla být zahájena ještě v první polovině letošního roku. České podniky projektu dominují Projektu dominují české podniky – celkem jedenáct jeho účastníků z České republiky bude čerpat rozpočet kolem čtvrt miliardy Kč, což se zcela vymyká běžným měřítkům českého výzkumu a vývoje v této oblasti, uvedl prezident ALV a člen představenstva evropské asociace AeroSpace and Defence Industries Association of Europe Milan Holl, který sehrál zásadní roli v přípravné fázi projektu. Dalším pozitivem je podle něj skutečnost, že je projekt zaměřen na letecký segment, na nějž se český letecký průmysl tradičně orientuje. Je proto přesvědčen o tom, že pomůže přiblížit dlouhodobý cíl asociace založené v roce 1994 – posunout český letecký průmysl v kategorii malých a víceúčelových regionálních letadel na vedoucí pozici na světě. „Je to obrovský mezinárodní úspěch,“ komentoval rozhodnutí Evropské komise profesor Antonín Píštěk z Leteckého ústavu VUT Brno. Česká republika podle něj v podobě projektu zúročí tradiční vysokou úroveň výzkumné a vývojové základny letectví, kterou se jí podařilo zachovat i po kolapsu tradičního českého leteckého průmyslu v devadesátých letech. V této souvislosti vyzdvihl zejména dlouhodobé programy podpory výzkumu a vývoje, které řídí ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a ministerstvo průmyslu a obchodu. Státní podpora a v Evropě unikátní zapojení resortu školství dokázala i v době útlumu udržet výzkumné týmy a zahájit nové projekty, řekl. Upevnit vůdčí postavení českých firem na trhu malých letadel Projekt CESAR má návaznost na programy IMPULS a TENDEM, které jsou zaměřeny na vývoj technologií pro novou generaci menších letounů, které český letecký průmysl v současné době připravuje – například modelů EV-55 Outback, VUT-100 Cobra nebo Ae270. Zatímco tradiční výrobci už neexistují nebo jsou v kritické situaci, zbytek se v jejich podobě snaží najít novou výrobní náplň a nový tržně orientovaný produkt. „Trvalo osm let, než jsme se na tak rozsáhlý projekt dokázali připravit,“ poznamenal Jaroslav Růžička ze společnosti Evektor Kunovice, která připravuje do výroby jeden z nejnadějnějších modelů – víceúčelové letadlo EV-55 Outback. „Nebráníme se ani dílčí participaci na jiných evropských projektech, ale chceme si upevnit naše vůdčí postavení v této kategorii,“ řekl dále. Projekt podle jeho názoru může českým výrobcům pomoci, aby využili příležitost a výrazně zvýšili svou konkurenceschopnost v celém světě. „Výroba malých letadel může zajistit kvalifikovanou práci deseti tisícům pracovníků českého leteckého průmyslu, který by současně mohl začít lízat smetanu finálních producentů výrobků s vysokou přidanou hodnotou, nikoli jen vyrábět šroubky pro jiné výrobce,“ řekl. „České tradice jsou v tomto směru vynikající, patřili jsme mezi elitu,“ poznamenal k tomu ředitel výrobce komponent letadel, společnosti Jihostroj Velešín, Jiří Gerle. Evropský letecký průmysl zaměstnává 400 tisíc pracovníků a znakem v tomto směru „kvalitní“ země je, že v ní v oboru letecké výroby pracuje jedno promile všech zaměstnan- ců. Česká republika toto kritérium splňuje a je zhruba uprostřed starých členů EU, i když už se jako před válkou nemůže srovnávat s evropskou špičkou – Velkou Británií, Francií a Švédskem, kde v leteckém průmyslu pracují dvě promile všech zaměstnanců, řekl Jiří Gerle. Luboš Spálovský

spinner