17. dubna 2008
Německá letecká nákladní společnost Lufthansa Cargo má za sebou úspěšný rok. Meziročně loni přepravila o 2,6 procenta více zboží – celkem 1,8 milionu tun carga a letecké pošty – a vytíženost jejích letadel vzrostla o 1,4 bodu na 69,1 procenta. Její provozní zisk se zvýšil o 54,1 milionu na 135,6 milionu €.
Tato čísla jsou „důkazem toho, že Lufthansa Cargo dokázala podat mimořádné výkony i v krajně obtížných podmínkách, které na trhu panují“, řekl na březnové tiskové konferenci ve Frankfurtu nad Mohanem předseda představenstva Lufthansa Cargo Carsten Spohr. V této souvislosti zmínil zejména „tvrdé konkurenční tlaky“ a „nadbytek přepravních kapacit“ na některých trzích. Oba tyto faktory podle něj tlačí přepravní tarify dolů. Velké riziko představují i hospodářské potíže USA, růst cen pohonných hmot a oslabující dolar.
Na domovském letišti v německém Frankfurtu nad Mohanem hodlá Lufthansa Cargo masivně investovat do infrastruktury. Její Cargo Centrum v severní zóně letiště čeká modernizace, společnost nevylučuje ani výstavbu zcela nového zařízení. Carsten Spohr v této souvislosti zmínil kontrakt v řádu stovek milionů €. Dalších 70 milionů € hodlá dopravce vyčlenit na modernizaci centra služeb v Cargo City Süd. Vše však bude záležet na tom, zda budou ve Frankfurtu nad Mohanem i nadále možné noční lety (viz DN 4/08).
Skupina Lufthansa Cargo využívá vedle vlastních nákladních strojů i přepravní kapacity civilních letounů Lufthansy, velké naděje vkládá do společného čínského podniku Jade Cargo (v níž drží podíl 25 procent), dobře nyní funguje rovněž SwissWorldCargo. Od příštího roku na trh vstoupí letecká nákladní společnost AeroLogic, kterou Lufthansa Cargo založila společně s DHL (viz DN 8/08). „Včetně podniku AeroLogic budeme mít v naší flotile 36 nákladních letounů pro dlouhé tratě. Bude to jedna z největších specializovaných flotil na světě,“ zdůraznil Carsten Spohr.
Jednání s Ruskem pokračují
Vedení Lufthansy Cargo je spokojeno i se vstupem do obchodního roku 2008. V nedávné době se sešli zástupci německé a ruské vlády ohledně nové dohody o využití ruského vzdušného prostoru pro lety německých leteckých společností a alespoň dočasně se tak podařilo vyřešit jeden z aktuálních problémů dopravce.
Rusové od loňska tvrdě požadují, aby Lufthansa Cargo přesunula svou hlavní základnu z kazašského letiště Astaň do Krasnojarsku na Sibiři.
„S tím nemáme problém, podmínkou je však vybavení krasnojarského letiště automatickým přístrojovým přistávacím systémem CAT II, který naše letouny ve světě standardně využívají,“ uvedl k tomu Carsten Spohr. Lufthansa také od ruské strany chce uzavření dlouhodobé smlouvy s pevně stanovenými poplatky za odbavení a přistání/vzlety letadel.
K přesunu z Astaně do Krasnojarsku tak zřejmě dojde až v příštím roce, protože jednání jsou zdlouhavá. Ruská strana po jednáních v Mnichově prodloužila přeletová práva pro Lufthansu Cargo zatím do konce října. V září se mají sejít obě strany k dalším rozhovorům o technických a obchodních detailech mezipřistání strojů Lufthansy Cargo v Krasnojarsku. Heiner Siegmund