19. května 2011
Třetinový podíl v lucemburském nákladním leteckém dopravci Cargolux (přesně 33,7 procenta) by měla převzít katarská státní letecká společnost Qatar Airways. Je to vůbec poprvé, co se blízkovýchodní letecký dopravce v tak velkém rozsahu angažuje v kapitálovém vstupu do evropského podniku. Cargolux a Qatar Airways o možném propojení vyjednávaly více než rok. Projekt dostal podle dubnových informací zdroje Dopravních novin konkrétní obrysy po únorové návštěvě lucemburského velkovévody Jindřicha (Jindřicha I. Lucemburského) a ministra financí Luce Friedena v Kataru.
Analytici předpokládají, že Qatar Airways za podíl zaplatí 120 až 150 milionů €. Odhadují to podle nabídky, kterou v roce 2005 za stejný balík akcií nabízel konkurent Qatar Airways, arabská letecká společnost Etihad Airways (130 milionů USD).
Qatar Airways díky propojení s lucemburským podnikem razantně vstoupí do nákladní letecké dopravy, protože až dosud se věnoval převážně aktivitám v osobní dopravě. Naopak lucemburský podnik získá přístup do mezinárodní sítě katarského partnera. Dohoda obsahuje například rezervování kapacit Cargoluxu pro zásilky Qatar Airways určené pro zákazníky v Latinské Americe. Lucemburčané mají zájem o distribuci přes katarské mezinárodní letiště, v němž má Qatar Airways podíl a odkud vypravuje své lety do východní Afriky a do jihovýchodní Asie.
Lucembursko-katarská dohoda potvrzuje rostoucí vliv leteckých společností z Blízkého východu. Emirates, Etihad a Qatar Airways dosud sázely spíše na organický růst, nyní však přešly do fáze expanze prostřednictvím nákupu podílů v zahraničních leteckých společnostech. Postupně se tak vypracovávají ve významné globální hráče s vlastní sítí osobní i nákladní dopravy.
Sloučení lucemburské společnosti s jiným subjektem naznačil již při
nástupu do funkce letos v lednu nový muž v jejím čele – Frank Reimen.
Partnerství bylo i sou- částí jeho vize rozvojové strategie podniku,
kterou představil v březnu. Loni se Cargolux po ztrátě 114 milionů €
vrátil k zisku.
Heiner Siegmund