Řízení letového provozu

Řízení letového provozu se do roku 2006 přestěhuje do Jenče

Vedení státního podniku Řízení letového provozu České republiky (ŘLP) rozhodlo o zahájení výstavby Národního integrovaného střediska řízení letového provozu (IATCC) v Jenči u Prahy. Civilní i vojenští dispečeři se do nového střediska vybaveného nejmodernější technikou přestěhují v roce 2006. „Na letišti Praha-Ruzyně zůstanou pouze ti řídící letového provozu, kteří poskytují letištní služby řízení z letištní věže TWR Praha, a Letecká škola ŘLP,“ oznámil v polovině května generální ředitel ŘLP Petr Materna.

Na výstavbu nového centra, která pohltí zhruba stejný objem investic jako rozvoj podniku od roku 1992, již probíhají veřejné soutěže. Nejnáročnější bude vybavení střediska nejmodernější technologií. ŘLP ovšem nepředpokládá účast státu, ani státní záruky za úvěry, zdůraznil Petr Materna.

Loni o 9,1 procenta více pohybů letadel

Výstavbu nového střediska si mimo jiné vynutilo zvyšování hustoty letového provozu nad územím České republiky. Jen loni se počet pohybů letadel ve vzdušném prostoru ČR meziročně zvýšil o 9,1 procenta na 395,1 tisíce. Na čtyřech letištích, na nichž ŘLP poskytuje své služby – v Praze-Ruzyni, Brně-Tuřanech, Ostravě-Mošnově a Karlových Varech-Olšových Vratech – loni přistálo 63,7 tisíce letadel, tedy o 10,8 procenta více než v roce 2001. Podle prognózy organizace Eurocontrol by se letos měl jejich počet zvýšit o dalších 4,5 procenta; odhad ŘLP je dokonce ještě vyšší.

Za posledních deset let se počet pohybů zečtyřnásobil a tento nárůst ŘLP zvládlo se stejným počtem řídících. „Český vzdušný prostor pro dopravce nepřináší žádné významnější zdržení,“ zdůraznil Petr Materna. Mezi největší uživatele služeb ŘLP patří České aerolinie, Lufthansa, KLM, British Airways a někteří charteroví dopravci; z hlediska příjmů za traťovou navigaci je vůbec největším zákazníkem ŘLP Lufthansa.

ŘLP zaměstnává 763 pracovníků a poskytuje letové provozní služby ve vzdušném prostoru České republiky a na čtyřech tuzemských letištích. Provozuje také leteckou a informační službu a leteckou školu. Loni podnik při tržbách 1926,5 miliónu Kč meziročně zvýšil čistý zisk o 28,6 procenta na 192,8 miliónu Kč. Přistoupil přitom k rozhodnutí zmrazit ceny za poskytované traťové navigační, přibližovací a letištní služby na úrovni roku 2001, i když jsou podle jeho údajů páté nejnižší v Evropě. „Naším cílem není maximalizace zisku. Naším hlavním produktem je bezpečnost letového provozu, a ta není na prodej,“ řekl Petr Materna. Další snížení poplatků lze očekávat v případě, že by se letos hustota provozu zvýšila nad úroveň odhadu organizace Eurocontrol, tedy nad 4,5 procenta.

Úroveň českých služeb řízení letového provozu je v mezinárodním srovnání hodnocena velmi pozitivně. Zástupci ŘLP loni v červnu na světovém zasedání o letecké dopravě v Šanghaji převzali „Zvláštní uznání IATA“ za mimořádný přínos rozvoji civilního letectví; již předtím v únoru získali „Service Provision Award“ za úspěšné dokončení modernizačního programu a jako nejproduktivnější evropský poskytovatel služeb na výstavě ATC v Maastrichtu. I v domácí anketě „100 nejobdivovanějších firem České republiky“ získal podnik první místo v oboru „Doprava, služby v dopravě a cestovní kanceláře“,

řekl Petr Materna.

(spa)

spinner