Z pražské konference vzejde strategická vize světových leteckých navigačních služeb

Řízení letového provozu

I řízení letového provozu musí reflektovat dramatické změny, kterými prochází celý obor civilní letecké dopravy. Jednotný pohled na budoucnost leteckých navigačních služeb ve střednědobém horizontu a kroky nutné pro zvýšení jejich výkonnosti budou hlavním obsahem strategického dokumentu Globální vize služeb řízení letového provozu. První krok při jeho přípravě učinilo na konci minulého a začátku tohoto týdne zhruba 160 zástupců podniků řízení letového provozu z celého světa na výroční valné hromadě Sdružení poskytovatelů služeb civilního řízení letového provozu CANSO (Civil Air Navigation Services Organisation). Za místo konání své jubilejní desá- té výroční schůze a jednání ředite- lů všech členských podniků si CANSO vybralo Prahu, město, v němž byla v roce 1998 podepsána charta této světové organizace. Změny v organizaci služeb řízení letového provozu na celosvětové úrovni jsou nevyhnutelné. Žádá si je zvyšující se poptávka, nutnost vyšší efektivity, stále větší důraz na ochranu životního prostředí a také nastupující komerční zaměření jejich poskytovatelů, uvedl v Praze generální tajemník organizace Alexander ter Kuile. Místo dosavadních národních monopolů by se podle něj v oboru měl prosadit princip konkurence a rozdrobený světový vzdušný prostor by se měl integrovat na základě optimalizované kapacity. Součástí změn musí být i osvobození služeb od přemíry regulace ze strany národních vlád, přijetí společných organizačních i technických standardů a pokračující orientace na zákazníka. Podle zástupce Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) Jeffa Poolea, který při této příležitosti ocenil pokrok při bilaterálních jednáních s některými poskytovateli leteckých navigačních služeb, již dopravci a poskytovatelé leteckých navigačních služeb „začínají mluvit stejnou řečí“. Současně však podrobil kritice trvalý nárůst nákladové báze většiny podniků ŘLP a zvyšování jednotkových sazeb. Od nové vize očekává v souladu s podobným dokumentem IATA Road Map for Reform of European ATM rozšíření smluv o spolupráci s dopravci, nové iniciativy na poli IT standardů a společné úsilí o implementaci projektu Evropské unie Jednotné evropské nebe. Jeff Poole současně na poskytovatele ŘLP apeloval, aby si na rozdíl od letišť sdružených v Mezinárodní radě letišť (ACI), která se podle něj „měnícímu se prostředí přizpůsobují nedostatečně“, naléhavost změn skutečně uvědomovali. CANSO dokument Globální vize služeb řízení letového provozu v definitivním znění zveřejní v říjnu. Při čtyřdenní pražské diskusi o své úloze v dramaticky se měnícím prostředí moderní letecké dopravy poskytovatelé leteckých navigačních služeb rozhodovali také o navázání spolupráce s vládní Mezinárodní organizací pro civilní letectví (ICAO), od níž si slibují „další průlom“ při reorganizaci celého odvětví. Státy musí hledat cestu k překonání rozdrobeného vzdušného prostoru a i při respektování politických rozdílů hledat to, co je v tomto směru spojuje. Cíle všech jsou stejné: bezpečnost, výkonnost, nákladová efektivita a ochrana životního prostředí, zatímco překážky jsou spíše politické a kulturní než technické a organizační. Členové CANSO přitom mohou dosáhnout shody daleko snáze než regulační úřady, řekl v této souvislosti Alexander ter Kuile. Deset let CANSO Deset let činnosti organizace v Praze zhodnotil současný předseda CANSO Ashley Smout z Nového Zélandu. Připomněl, že CANSO se sídlem v Hoofddorpu nedaleko amsterdamského letiště Schiphol je globální sdružení poskytovatelů leteckých navigačních služeb, jehož členové řídí kolem osmdesáti procent veškeré světové letecké dopravy (v roce 2004 odbavili více než 43 milionů letů) a pokrývají zhruba šedesát procent leteckého prostoru. Na úspěšném uspořádání celé akce se ve dnech 14. až 17. května významně organizačně podílel český člen sdružení, státní podnik Řízení letového provozu ČR. ŘLP ČR bylo zakládajícím členem organizace a jeho zástupci se průběžně podílejí na práci pravidelných i ad hoc pracovních skupin CANSO, jejichž činnost je zaměřena například na bezpečnost letového provozu, ochranu životního prostředí či lidské zdroje. (spa) www.canso.org

spinner