16. listopadu 2006
Tradičně v podzimním termínu se v novém středisku řízení letového provozu IATCC Praha v říjnu uskutečnil čtvrtý ročník setkání reprezentantů leteckých dopravců s představiteli státního podniku Řízení letového provozu České republiky. Cílem jejich jednání byla i letos výměna informací a diskuse o nejdůležitějších změnách v oblasti poskytování služeb řízení letového provozu v České republice i v Evropě. Mezi nejdůležitější témata letošního setkání patřil vývoj cen za traťové služby ve vzdušném prostoru České republiky a ceny za přibližovací a letištní služby letového provozu na letištích v Praze, Brně, Ostravě a Karlových Varech. V provozní oblasti zástupci ŘLP prezentovali informace o změnách ve vzdušném prostoru a o implementaci přesné prostorové navigace v České republice. Významným bodem programu jednání byla komplexní informace o přechodu provozních složek podniku do nového střediska v Jenči u Prahy a s tím související opatření v oblasti kapacity při poskytování letových provozních služeb. Paralelní provoz v novém středisku bude zahájen v nepřetržitém režimu 10. února příštího roku v konfiguraci 1:1. Ve dnech samotného přechodu (17. až 19. února) bude kapacita oblastního i přibližovacího střediska Praha snížena. Bezprostředně po přechodu bude ŘLP trvale vyhodnocovat stav ATM systémů a adaptaci personálu oblastního a přibližovacího střediska Praha. V souladu s výsledky vyhodnocování bude následně kapacitu systému i sektorů navyšovat. Na pořadu jednání i Single European Sky Stejně jako v předchozích letech zástupci ŘLP letecké dopravce na setkání informovali také o dalším postupu v oblasti evropské integrace služeb řízení letového provozu – Single European Sky. Tento ambiciózní projekt, který zahájila Evropská komise v roce 2001, již téměř ukončil svoji legislativní fázi a většina ze schválených nařízení a směrnic je již plně aplikována v praxi. V rámci České republiky již na základě nařízení 2096/2005 EC probíhá certifikační proces ŘLP ČR, s. p., prostřednictvím Úřadu pro civilní letectví ČR. Úspěšně by měl být zakončen v závěru letošního roku. Na evropské úrovni pak jednotliví poskytovatelé letových provozních služeb intenzivně spolupracují na vytváření tzv. funkčních bloků vzdušného prostoru bez ohledu na geografické hranice jednotlivých států. Toto řešení v budoucnosti odstraní fragmentaci evropského vzdušného prostoru a současně zajistí vyšší kapacitu a efektivnost poskytovaných služeb. Velký pokrok zaznamenaly především společné projekty poskytovatelů letových provozních služeb z Velké Británie, Irska, Švýcarska, Francie a skandinávských států. Richard Klíma, vedoucí oddělení komunikace ŘLP ČR, s. p. www.rlp.cz