1. března 2007
Po dvou letech výstavby a roce a půl zkušebního provozu převzalo letové provozní služby na území České republiky nové Národní integrované středisko řízení letového provozu (IATCC) v Jenči u Prahy. Jako první obdržel v noci ze 17. na 18. února přesně ve 22.30 hodin pokyn řídícího letového provozu z nového provozního sálu IATCC let číslo 429 nizozemské společnosti KLM z Amsterdamu do Dubaje. V současné době je již letový provoz ve vzdušném prostoru České republiky a v koncové řízené oblasti letiště Praha-Ruzyně plně řízen z nového střediska. „Bezproblémovým převodem provozu do nového zařízení v hodnotě 3,5 miliardy Kč vyvrcholil největší rozvojový a investiční projekt v historii státního podniku Řízení letového provozu ČR,“ oznámil minulý týden tiskový mluvčí ŘLP Richard Klíma. Jeden z nejvýznamnějších milníků vývoje českého civilního letectví přináší zvýšení kapacity vzdušného prostoru nad Českou republikou a nové standardy v oblasti bezpečnosti letecké dopravy. Mimo jiné umožní zásadně restrukturalizovat vzdušný prostor po plánovaném vybudování nové dráhy na letišti v Praze-Ruzyni. Kromě nových technologií, radionavigačních, radarových či informačních systémů IATCC středisko hostí i nadstandardní zázemí pro zhruba 90 řídících letového provozu. Zkušební paralelní provoz bez problémů Vlastnímu přechodu předcházel loni v prosinci a dvakrát letos v lednu zkušební paralelní provoz na původním i novém pracovišti. V jeho průběhu byly směny na obou místech a po určenou dobu bylo řízení letového provozu předáno novému středisku. „Paralelní a zkušební provoz prokázal ve všech případech bezchybnou funkčnost hlavních systémů a technologií a vytvořil základní předpoklad pro úspěšný provozní přechod,“ uvedl Richard Klíma. Současně muselo ŘLP přikročit k řadě opatření v oblasti technologie práce, výcviku řídících letového provozu, koordinace provozu se sousedními státy a systémové připravenosti. Během přechodu byla kapacita jednotlivých sektorů vzdušného prostoru snížena na polovinu a ve spolupráci s centrálou řízení toku letového provozu v Bruselu ŘLP přijalo strategická opatření na regulaci provozu v českém vzdušném prostoru. Nyní se již kapacita sektorů postupně navyšuje na původní hodnoty.2,4 miliardy Kč na technologie Z celkových nákladů na vybudování jednoho z nejmodernějších pracovišť svého druhu v Evropě celé dvě třetiny spolkly moderní technologie. Zatímco postavení střediska si vyžádalo 1,1 miliardy Kč, na pořízení technologií pro potřeby řízení letového provozu bylo potřeba 2,4 miliardy Kč. Celou investici státní podnik ŘLP financoval z podnikového fondu rozvoje a z bankovního úvěru bez garance státu a zatížení státního rozpočtu. K úspěšné realizaci celého projektu a provoznímu přechodu přispěla i dobrá spolupráce s odpovědným orgánem státní správy – Úřadem pro civilní letectví ČR, uvedl dále Richard Klíma. Podmínky provozního přechodu byly projednány i s leteckými společnostmi, dodal.
Za celý loňský rok proletělo vzdušným prostorem České republiky asi 620 tisíc letadel, o 3,5 procenta více než v roce 2005. Dynamika meziročního růstu provozu ve vzdušném prostoru České republiky však každoročně klesá a po několika letech extrémního růstu se začíná blížit průměru Evropské unie. Zatímco ještě v roce 2004 se počet letadel nad českým územím zvýšil o víc než dvacet procent, v roce 2005 to bylo již jen deset procent. Do dalších let ŘLP počítá s tím, že růst bude stagnovat mezi třemi a pěti procenty. Státní podnik Řízení letového provozu České republiky vznikl 1. ledna 1995. V souladu s pověřením ministerstva dopravy ČR poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru České republiky a na letištích Praha-Ruzyně, Brno-Tuřany, Ostrava-Mošnov a Karlovy Vary.
(spa) www.rlp.cz