V Rusku se budou přestavovat osobní airbusy na nákladní

Ruská federace

Evropský letecký a kosmický koncern EADS, mateřská firma evropského výrobce letadel Airbus, podepsal na konci března čtyři dohody o spolupráci s ruskou firmou United Aircraft Corp. (UAC). Podle jedné z dohod získá ruská společnost pětiprocentní podíl na výrobě letadla Airbus A350, na základě další vznikne nový německo-ruský společný podnik, který bude přestavovat model A320 na nákladní verzi.

Dohodě předcházela objednávka 22 letadel A350 od ruské letecké společnosti Aeroflot, který tak dal Airbusu přednost před konkurenčním

Boeingem. Detaily dohody, tedy přesný podíl Ruska na výrobě, zatím nebyly odsouhlaseny, uvedli k tomu zástupci EADS. UAC je holding, který zahrnuje většinu ruských leteckých společností.

Nový společný podnik EADS a ruské společnosti Irkut by měl od roku 2010 ročně přestavět až 32 menších letadel řady Airbus A320.

„První z nich jsou v osobním provozu již více než patnáct let. Přestavba a modernizace jim dokáže dát druhý život, tentokrát v nákladní dopravě,“ řekl ředitel drážďanského závodu EADS Elbe Flugzeugwerke (EFW) Horst Emker.

Irkut, který vyrábí mimo jiné moderní víceúčelové bojové letouny

Suchoj Su-27/30, má v joint venture poloviční podíl, Airbus drží osmnáct a EFW 32 procent. „Celosvětová poptávka po nákladních strojích je stále vysoká,“ zdůraznil Horst Emker.

Prognózy hlavních rivalů, Boeingu a Airbusu, nezávisle na sobě odhadly, že do roku 2025 budou mít letecké společnosti zájem o rozšíření flotil o dalších 3600 nákladních letadel. Vzhledem k tomu, že jejich výrobní kapacity jsou vytíženy dodávkami verzí pro osobní dopravu, staví se nákladních speciálů relativně málo. Do roku 2025 očekávají dodávky jen asi 800 strojů, poptávku po zbylých 2800 bude muset pokrýt přestavba osobních letadel.

Pro volbu ruského partnera podle představitelů EADS hovořila zkušenost, velký výrobní potenciál a také nižší mzdové nároky místní pracovní síly. Přestavba jednoho osobního A320 na A320F vyjde na přibližně čtyři miliony USD.

Přestavby si rozdělí ruský a německý partner téměř rovným dílem. V závodě Luchovitskij západně od Moskvy se bude od roku 2011 upravovat sedmnáct airbusů ročně, v Drážďanech projde v dílnách EFW ročně přestavbou asi patnáct strojů.

V čele joint venture bude stát Lars Becker z EFW.

Heiner Siegmund

spinner